ads

شکایت هنرمندان هرات از نبود سالن تئاتر در این ولایت

شماری از هنرمندان تئاتر در هرات از نبود مکان و سالن، برای اجرای نمایش‌نامه‌های شان شکایت دارند.
آنان می‌گویند که در گذشته، با اجرای نمایش‌نامه‌ها، پارچه‌های تمثیلی و طنزی برای مردم در تئاتر هرات، مناسبت‌های خاص به‌خصوص روزهای عید را تجلیل می‌کردند؛ اما از چند سال به‌اینسو مکانی برای این کار در اختیار ندارند.

رقیه حسینی
24 حمل 1403
شکایت هنرمندان هرات از نبود سالن تئاتر در این ولایت

عزیز حیدری؛ یک تن از هنرمندان تئاتر در هرات، می‌گوید که نبود سالن تئاتر و برگزار نشدن نمایش‌ها باعث کاهش علاقمندی مردم به این هنر شده است.

حیدری افزود:” چند سال می‌شود که تئاتر ما در هرات خراب شده است، در رژیم گذشته هم به ما وعده داده شد که برای تان سالن ساخته می‌شود که به این وعده عمل نشد، به این رژیم هم ما زیاد تلاش کردیم و وعده هم داده شد؛ اما تا حال که خبری نیست، اما اگر حکومت به ما سالن بسازد حاضر هستیم سه روز عید را به خانه نرویم و لحظه‌ای مردم خود را شاد نگهداریم.”

شیرآقا سروری؛ یک تن دیگر از هنرمندان تئاتر، با ابراز نگرانی از وضعیت این هنر و هنرمندان، از مسوولان می‌خواهد که امکانات مورد نیاز را برای فعالیت هنرمندان تئاتر در هرات، فراهم سازد.

او افزود: ” ما کی هستیم؟ چه قشر این جامعه هستیم؟ ما کسی هستیم که دوست داریم که این کشور و ملت ترقی کند و ما فرهنگ‌سازی کنیم، شکر ما این قسم یک فرهنگ و تمدن داریم؛ اما چرا وضعیت ما باید این قسم باشد؟ تا به کی این رقم بدبخت باشیم، ما به تئاتر و سینما ضرورت داریم.”

در همین حال مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، می‌گویند که امارت اسلامی از هنرمندان تئاتر حمایت می‌کند.

احمدلله متقی؛ رییس این اداره به کلید می‌گوید که تلاش‌ها جریان دارد تا یک سالن، برای اجرای نمایش‌نامه‌های هنرمندان تئاتر در این ولایت، اعمار گردد:” ما کوشش می‌کنیم بر اساس اصول و در چوکات دین اسلام  و مطابق با فرهنگ افغانستان، زمینه‌ی فعالیت به هنرمندان مساعد کنیم، هنرمندان در افغان‌فیلم و همچنان تئاتر هرات فعالیت دارند، ما کوشش می‌کنیم برای هنرمندان سالن تئاتر بسازیم و کار روی آن جریان دارد.”

گفتنی‌ست که هنر تئاتر در ولایت هرات، سابقه‌ی بیش از یک قرن دارد.

در سال 1394 هجری خورشیدی شاروالی هرات، به‌هدف توسعه‌ی سرک، ساختمان تئاتر این ولایت را تخریب کرد؛ اما با گذشت چندین سال، هنوز هم مکان دیگری برای فعالیت هنرمندان این بخش، در نظر گرفته نشده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA