ads

صدقه فطر باید قبل از ادای نماز عید پرداخت شود

براساس معلومات عالمان دین، دادن صدقه فطر در در ختم ماه مبارک رمضان یکی از واجبات این ماه است که سرپرست هر خانواده باید به خاطر خود، همسر و تمامی فرزندان بالغ و نا بالغ خود، آنرا به فرد یا افراد مستحق بپردازد.

بهشته کوهستانی
21 حمل 1403
صدقه فطر باید قبل از ادای نماز عید پرداخت شود

در پایان ماه مبارک رمضان و آستانه فرارسیدن روزهای عید، یکی از واجبات این ماه مبارک صدقه فطر است که باید هر مسلمان آنرا به مسلمان مستحق دیگر بدهد.

براساس معلومات عالمان دین، صدقه فطر از سوی شریعت اسلامی به مقدار نیم صاع گندم مشخص شده است که به مقیاس امروزی تقریبا دو کیلوگرام می شود.

این صدقه می‌تواند به مقدار یک صاع جو یا خرما ویا کشمش و پنیر داده شود که تقریبا چهار کیلو گرام امروزی می‌شود.

شماری عالمان دین صدقه فطر را فرض دانسته و می‌گویند که این صدقه بالای هر مسلمان آزاد که مالک سرمایه به ارزش نصاب زکات( 85 گرم طلا) را داشته باشد، فرض است و قبل از ادای نماز عید باید پرداخت شود.

امین الله، یکی از عالمان دین می گوید که احکام صدقه فطر براساس مذهب حنفی، بالای هرمسلمان آزاد و مالک نصاب فرض است.

” در مورد وقت پرداخت صدقه فطر، سه وقت وجود دارد؛ وقت وجوب، وقت جواز و وقت استحباب، همچنان مردم اجازه دارند که از اول رمضان الی اخیر رمضان صدقه فطر خود را بپردازند.”

براساس توضیحات عالمان دین، وقت وجوب صدقه فطر صبح صادق روز عید است، وقت جواز از اول ماه رمضان تا آخر این ماه بوده و و وقت مستحب هم یک روز ویا دو روز پیش از عید می‌باشد.

این عالمان دین در مورد حکمت صدقه فطر می‌گویند که این صدقه به نحوی کمک با فقرا است. همچنان روایت‌های زیادی در باره حکمت صدقه فطر وجود دارد که آنرا بر مسلمانان فرض گردانیده است.

محبوب‌الله موحد، یکی دیگر از آگاهان امور دینی در مورد مقدار پرداخت صدقه فطر چنین می‌گوید:”صدقه فطر با خرما، کشمش، جو و گندم پرداخته می‌شود، جو یا خرما ویا کشمش یک صاع داده شود، از گندم هم نیم صاع، مردم مطابق به وضعیت اقتصادی خود نوعیت این مواد را انتخاب کنند.”

وی ماه رمضان را ماه تزکیه نفس و بهترین ماه عبادی توصیف کرده و می‌افزاید که در این ماه مردم باید از فقرا بیشتر خبر بگیرند.

از نظر عالمان دین، صدقه فطر باعث پاکسازی کمی و کاستی‌هایی می‌شود که از روزه ‌دار در جریان ماه مبارک رمضان رخ داده باشد.

آنان تاکید دارند که مستحقین صدقه فطر باید شناسی شوند تا این صدقه به شخص مستحق آن پرداخت شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA