ads

آغاز سروی و آسیب شناسی بیش از 200 آبدۀ تاریخی

 مسئولان وزارت اطلاعات وفرهنگ حفاظت از آبدات تاریخی را از اولویت کاری این وزارت خوانده و می‌گویند که در یک سال اخیر، حدود 36 آبدۀ تاریخی در ولایت‌های هرات، غزنی، کندهار و کابل به‌گونه اساسی ترمیم شده‌اند. درعین حال مسئولان ریاست حفظ و ترمیم آبدات تاریخی این وزارت می‌گویند که در سال جاری سروی و آسیب شناسی بیش از 200 آبدۀ تاریخی در 13 ولایت کشور آغاز شده است.

کلید
13 حمل 1403
آغاز سروی و آسیب شناسی بیش از 200 آبدۀ تاریخی

وزارت اطلاعات و فرهنگ از تلاش‌ها به هدف جلوگیری از تخریب آبده‌های تاریخی کشور خبر داده و مسئولان این وزارت می‌گویند که توجه به این بخش در اولویت کاری آنان قرار دارد.

خبیب غفران، سخنگوی این وزارت درصحبت با رادیو کلید می‌گوید که در یک سال اخیر حدود 36 آبده تاریخی به گونۀ اساسی ترمیم شده اند.

” ترممیم آبدات تاریخی شامل 6 پروژه در ولایت غزنی، 5 پروژه در ولایت کندهار، 11 پروژه در ولایت هرات و 12 پروژه در ولایت کابل می‌شود.”

وی می‌افزاید که درکنار این پروژه‌ها، ترمیم اساسی و حفاظت از آثار تاریخی مس عینک لوگر، دیوارها و برج‌های بالاحصار کابل و دیوار استنادی برای حفاظت از منار غور نیز جریان دارد.

از سویی هم مسئولان ریاست حفظ و ترمیم آبدات تاریخی این وزارت از آغاز سروی و آسیب شناسی صدها آبده تاریخی دیگر در سال پیش رو خبر می‌دهند.

انجنیر محمد حسیب نسیمی، رییس این اداره می‌گوید:”در سال جاری سروی و آسیب شناسی 55 آبدۀ تاریخی بعد از وقوع زلزله در ولایت هرات، سروی 150 آبدۀ تاریخی در 13 ولایت و  ثبت  و سروی 50 آبدۀ تاریخی در 14 ولایت دیگر آغاز شده است.”

با این حال مسئولان وزارت اقتصاد بر حفاظت از آبده‌های تاریخی کشور تاکید نموده و این کار را باعث رشد صنعت گردشگری و در نهایت باعث تقویت اقتصاد کشور و مردم می‌دانند.

 عبدالرحمن حبیب، سخنگوی این وزارت می‌گوید که افغانستان با داشتن مناظر زییا و ساحات جذاب تاریخی در محراق توجه سیاحان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

“هم اکنون بیش از 200 جاذبه توریستی در کشور وجود دارند که با سرمایه گذاری روی این سکتور، زمینه‌های زیاد کاری برای مردم فراهم خواهد شد.”

وزارت اطلاعات و فرهنگ در حالی از تلاش‌ها به هدف ترمیم و حفاظت از آبده‌های تاریخی خبر می‌دهد که باگذشت هر روز تعداد سیاحان خارجی در ساحات تاریخی کشور نیز بیشتر می‌شود .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA