ads

نشست بین‌المللی بدیل کوکنار در کابل برگزار خواهد شد

پینوالارچی، مدیر اجرایی پیشین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در دیدارش با ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء وعده سپرده که در آینده نزدیک یک نشست بین‌المللی بدیل کوکنار، در کابل برگزار خواهد شد. قرار است این نشست به هدف جلب همکاری‌های مالی برای دهقانان افغان در زمینۀ کشت بدیل کوکنار برگزار ‌گردد. با این حال مسئولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با استبقال از این خبر، خواهان همکاری‌های بیشتر جامعه جهانی در ارائه کشت بدیل کوکنار در افغانستان استند.

کلید
15 حوت 1402
نشست بین‌المللی بدیل کوکنار در کابل برگزار خواهد شد

پینو الارچی مدیر اجرایی پیشین دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در دیدارش با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء از برگزاری نشست بین‌المللی به هدف جلب همکاری‌های مالی برای دهقانان افغان در زمینۀ کشت بدیل کوکنار خبر داده است.

این خبر برای شماری از دهاقین نسبت به کشت بدیل کوکنار امید بخشیده است. آنان خواستار توجه جدی امارت اسلامی و جامعه جهانی در این زمنیه می‌باشند.

محمد کریم، یکتن از دهقانان در ولایت ارزگان می‌گوید:”کشت تریاک منع شد، اما کشت بدیل مناسب فراهم نشده و ما چیزی دیگری هم نکاشته‌ایم. حیران هستیم که چگونه با چنین وضعیتی زندگی خود را پیش ببریم.”

خیرالله، یکتن دیگر از این دهقانان می‌گوید:”با منع شدن کشت تریاک، مجبور شدیم که بجای آن گندم بکاریم، اما به دلیل خشکسالی از گندم خیلی‌حاصلات کم بدست آوردیم. قیمت گندم هم ارزان است. ما از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهیم که برای ما یک کشت بدیل خوبی را فراهم سازند.”

درهمین حال مسئولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با استبقال از برگزاری این نشست، خواهان همکاری بیشتر جامعه جهانی در زمینۀ کشت بدیل کوکنار در افغانستان هستند.

مولوی مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی این وزارت می‌گوید که امارت اسلامی زعفران، پنبه، هینگ و یک تعداد نباتات طبی را به عنوان کشت بدیل کوکنار برای دهقانان معرفی کرده است.

“برگزاری این نشست در جلب همکاری‌ها برای تامین کشت بدیل تریاک، یک خبر خوش برای دهاقین وتقویت اقتصاد آنان می‌باشد.”

 برخی از مبصرین اقتصادی نیز، برگزاری این نشست را گام مهم برای تقویت اقتصاد دهاقین می‌خوانند.

محب‌الله شریف، یکتن از این مبصرین می‌گوید هم جامعه جهانی و هم امارت اسلامی مسئولیت دارند که در تامین کشت بدیل کوکناردهاقین افغان را کمک کنند.

” کشت بدیل بدون تجربه، آزمایش زمین، بازار و بازار فروش محصولات نمی‌تواند گزینۀ خوبی باشد. بنابراین امیدواریم که پس از این نشست‌، برای دهاقین کشت بدیل مناسب درنظرگرفته شود.”

گفتنی است که در اوایل سال 1401 خورشیدی ملا هبت‌الله آخندزاده، فرمان منع کشت کوکنار را صادر کرد .

براساس این فرمان، استفاده، خرید و فروش، قاچاق و فعالیت کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشه‌آور در کشور ممنوع است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA