ads

خانواده‌های قربانیان حملات نیروهای خارجی خواستار غرامت

شماری از خانواده‌های قربانیان حملات نیروهای خارجی در ولایت خوست، خواستار پرداخت غرامت از سوی کشورهای دخیل در این حملات بوده و از امارت اسلامی می‌خواهند که در این رابطه آنان را حمایت کند. آنان می‌گویند که خیلی از افراد ملکی در اثر بمباران‌های نیروهای خارجی جان‌های شان را ازدست دادند، اما صدای عدالت‌خواهی خانواده‌های آنان را تاکنون کسی نشنیده است.

بصیر یاد و فایق یونسی
9 حوت 1402
خانواده‌های قربانیان حملات نیروهای خارجی خواستار غرامت

شماری از اعضای خانواده‌های قربانیان حملات نیروهای خارجی در خوست از کشورهای خارجی دخیل در این حملات خواهان پرداخت غرامت بوده و از حکومت کنونی می‌خواهند که صدای آنها را بلند کند.

آنان می‌گویند که در اثر بمباران نیروهای خارجی در این ولایت غیرنظامیان زیادی از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند، اما تاکنون هیچ کسی به زندگی و مشکلات خانواده‌های این قربانیان توجهی نکرده است.

گلاب گل، باشنده ولسوالی نادرشاه کوت می‌گوید که همراه با مادر و برادر کوچکش برای جمع‌آوری چوب در کوه رفته بودند که در برگشت هدف حمله هوایی نیروهای خارجی قرار گرفتند و در نتیجه مادر و برادر او کشته شدند.

به گفتۀ وی، نزدیک به 14 سال از این رویداد می گذرد، اما تاکنون کسی به داد آنها نرسیده است.

” ساعت 8 صبح برای جمع آوری چوب، بالای کوه رفتیم، طیاره‌ها آمدند، اما بر ما حمله‌ نکردند. وقتی بسوی قریه بر می‌گشتیم، طیاره‌ها آمدند و بالای ما بمباران کردند. در یک جایی پناه گرفتیم، اما آنجا مادر و برادرم کشته شدند.”

صبری، یکی از ولسوالی‌های  خوست است که در دو دهه گذشته شاهد حملات بیشتر شبانه روزی، نسبت به دیگر مناطق خوست بوده است.

اقبال حکمت، یکتن از باشند‌گان این ولسوالی می‌گوید که در سال ۲۰۲۱، نیروهای امریکایی و نیروهای خاص بالای خانه او عملیاتی را انجام دادند که در اثر آن یک نفر از اعضای خانواده او کشته شد.

به گفته وی، تاکنون تاثیرات منفی آن رویداد در خانواده وی دیده می‌شود. وی از کشورهای خارجی دخیل دراین حملات خواهان پرداخت غرامت است.

“شب هنگام خانۀ ما مورد حمله نیروهای خارجی قرار گرفت و بلافاصله به تیراندازی آغاز کردند. معلم‌الدین که پسر کاکایم بود کشته شد و دو تن دیگر بشمول یک زن شدیدا زخم برداشتند.”

محمد زمان، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی صبری می‌گوید که در سال ۲۰۱۸ نیروهای امریکایی و همکاران افغان شان بالای خانه او عملیات شبانه انجام داده و یک خانه پر از وسایل شخصی آنها را با ماین انفجار دادند.

محمد زمان می‌افزاید که نیروهای امریکایی زیورات و تمام  اشیای قیمتی آنها را نیز با خود بردند و در مدت 12 ساعت، بیش از 9 میلیون افغانی به آنها خساره وارد کردند.

“آنها داخل خانه ما شدند و تمام صندوق‌های زنان را باز کردند و زیورات زنان را با خود بردند. تمام مردان، زنان و اطفال را از خانه بیرون کرده و سپس خانۀ مار ا با ماین منفجر کردند. زمستان سرد بود و ما هیچ سرپناهی نداشتیم. ما خسارات را محاسبه کردیم، آنان حدود 9 میلیون افغانی به ما خساره وارد کردند.”

حکیم گل، یکی دیگر از باشندگان خوست نیز شاهد چنین رویدادی در منطقه خود بوده. او می‌گوید که در اثر حملات نیروهای خارجی، افراد ملکی زیادی کشته شدند و صدای مردم مظلوم را تاکنون کسی  نشنیده است.

“چنین رویدادها در جاهای دیگر نیز رخ داده است، اما نمی‌دانیم که آیا با آنها کمکی صورت گرفته یا خیر. بالای مردم بسیار ظلم شده است، باید به خانواده‌های قربانیان کمک صورت گیرد.”

اگرچه معلومات دقیقی در مورد شمار خانواده‌های قربانیان حملات نیروهای خارجی در این منطقه در دست نیست، اما آنچه واضح است این است که نمونه‌های زیادی از این گونه رویدادها در مرکز و ولسوالی‌های خوست یافت می‌شود.

درهمین حال شبیر احمد عثمانی، رییس اطلاعات و فرهنگ خوست می‌گوید که برای دادخواهی از این خانواده‌ها، باید با مقامات عالی امارت اسلامی صحبت شود.

به گفتۀ عثمانی، در کنار دیگر ولایت‌های افغانستان، جنایات زیادی از سوی امریکایی‌ها در خوست صورت گرفته و بنابر این نهادهای مدافع حقوق بشر، نباید از حقوق این افراد چشم پوشی کنند، بلکه باید صدای آنها را به گوش جهانیان برسانند.

“این حق آنهاست که باید غرامت دریافت کنند. امارت اسلامی باید در این مورد پیشنهاد‌های داشته باشد و صدای متضررین را به گوش جهان برساند.”

گفتنی است که حملات هوایی، حملات شبانه، جنگ‌های رودر رو و انفجار بمب‌ها در 20 سال گذشته، علاوه بر خوست در دیگر  ولایت‌های کشور نیز جان‌های افراد ملکی زیادی را گرفته و خسارات هنگفت مالی را برای مردم بجا گذاشته است که اکنون شماری از خانواده‌های قربانیان و متضررین این حملات خواهان پرداخت غرامت هستند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA