ads

روز‌ جهانی زنان و دختران در علم و محرومیت زنان و دختران افغان از آموزش

از 11 فبروری به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم، تجلیل به عمل می‌آید. هدف از تجلیل از این روز دسترسی و مشارکت کامل و برابر زنان به علم و تکنالوژی می‌باشد. با این حال براساس گزارش یونسکو، از دو سال به این طرف در افغانستان 1.1 میلیون دختر از آموزش رسمی در مکتب‌ها و حدود صد هزار دختر از رفتن به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی محروم شده‌اند.

هاجر جعفری
22 دلو 1402
روز‌ جهانی زنان و دختران در علم و محرومیت زنان و دختران افغان از آموزش

یازدهم فبروری مصادف است با روز جهانی زنان و دختران در علم، این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دسترسی و مشارکت کامل و برابر زنان به علوم وتکنالوژی نام گذاری شده است.

در حالی از این روز در جهان تجلیل می‌شود که  در افغانستان تعلیم و تحصیل برای دختران و زنان به آرزوی دست نیافتنی مبدل شده است.

شماری از دخترانی که از رفتن به پوهنتون‌ها و مکتب‌ها محروم شده‌اند از حکومت می‌خواهند که با توجه به ارزش تعلیم و تحصیل، زمینۀ آموزش برابر با مردان را برای زنان نیز فراهم سازد.

مریم فاروق، محصل سال دوم پوهنتون که یک سال است از رفتن به پوهنتون بازمانده، به این امید است که سال جدید را با باز شدن دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها آغاز کند.

“با رویکار آمدن امارت اسلامی خیلی از دختران و زنان از آموزش و کار محروم شدند. با بسته شدن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها دختران را نامیدی فراگرفت و تمام امیدها و تلاش‌های ما از بین رفت.”

نوریه، شاگرد صنف هفتم است. او نیز خواهان فراهم شدن زمینۀ آموزش برابر با پسران برای دختران است.

“حکومت‎های جهان در حال گسترش زمینه‎های آموزش برای دختران می‌باشند، اما در اینجا هر روز فرصت‌های آموزشی از دست ما می‌رود. ما هم انسان هستم و آموزش حق انسانی ما است.” 

در عین حال شماری از استادان پوهنتون می‌گویند جوامعی که زمینۀ آموزش برابر را برای زنان و مردان فراهم ساخته‌اند، پیشرفت‌ خوبی در عرصه علم و تکنالوژی دارند.

عبدالقهار سروری، استاد پوهنتون به این نظر است که در زمینۀ آموزش زنان و دختران در افغانستان تاکنون به گونۀ جدی و بنیادی کاری نشده و به همین دلیل سطح سواد در افغانستان به پایین‌ترین حدش رسیده است.

“در طول تاریخ زنان در گسترش سواد و دانش و کسب و انتقال تجارب بشری، نقش مهمی را بازی کرده‌اند. درکشور‌هایی که به تعلیم زنان توجه شده، زنان دستاوردهای خوبی دارند. اما متاسفانه در کشور ما در زمینۀ آموزش زنان توجهی نشده، اگر در گذشته  کاری صورت گرفته هم نمایشی بوده. اکنون هم زنان و دختران از آموزش باز مانده‌اند.”

او می افزاید که در حال حاضر از استعداد‌های زنان در بخش‌های علمی و تکنالوژی هیچ استفاده صورت نمی‌گیرد.

این درحالی است که براساس گزارش یونسکو، در دو سال گذشته 1.1  میلیون دختر از آموزش رسمی در مکتب‌ها محروم شده و با بسته شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران در ماه قوس 1401، صد هزار محصل دختر از رفتن به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی باز مانده‌اند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد(اوچا) نیز به مناسبت روز جهانی زنان و دختران در علم، اعلام کرده که دسترسی کامل و برابر زنان و دختران در علم، تکنالوژی و نوآوری، نه تنها در توسعه اقتصادی یک کشور، بلکه در پیشرفت تمام جنبه‌های جامعه نقش مهمی دارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA