ads

پایان دشمنی 40 ساله میان دو خانواده در کندز

دوخانواده در کندز که نزدیک به ۴۰ سال بایکدیگر دشمنی داشتند و در این دشمنی تلفات جانی و مالی به یکدیگر وارد کرده بودند، با میانجیگری شورای مردمی، بزرگان و مسئولان محلی کندز، به دشمنی شان پایان دادند.  اعضای این دو خانواده می‌گویند که به احترام فیصله بزرگان و شورای مردمی، پس از این در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد. از سوی دیگر مسئولان ریاست اقوام و قبایل می‌گویند که حکومت از فیصله شوراهای مردمی و بزرگان در برقراری وحدت و همبستگی میان مردم، حمایت می‌کند.

عتیق‌الله رحیمی
19 دلو 1402
پایان دشمنی 40 ساله میان دو خانواده در کندز

مسئولان شوراهای مردمی و بزرگان اقوام در کندز از آشتی دادن دو خانواده که پسران کاکای هم هستند خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که این دو خانواده نزدیک به چهل سال را در خصونت با یکدیگر سپری کردند که در نتیجه این دشمنی از دو طرف دو کشته، یک زخمی و خسارات مالی نیز برای دو طرف بجا مانده است.

حاجی آغامیر ناصری، رییس یکی از شوراهای مردمی در کندز می‌گوید که این شورا با همکاری مسئولان محلی، دشمنی این دو خانواده را به صلح و آشتی مبدل کردند.

به‌گفتۀ او، هردو خانواده‌ تعهد کردند که از این پس در صلح و دوستی زندگی شان را ادامه می‌دهند.

“فیصله را میان آنان ابلاغ کردیم، در صورتی که در آینده آنان از فیصله تخطی ویا سرکشی کنند، پنج میلیون افغانی جریمه نقدی خواهند شد. این پول به خزانۀ دولت تسلیم می‌شود و جایدادهای آنان نیز ضبط خواهد شد.”

از سوی دیگر اعضای این دو خانواده می‌گویند که به فیصله بزرگان و شورای مردمی احترام دارند و پس از این بدون هیچ مشکلی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

زلگی لودین، یکی از طرفین که در نتیجۀ این دشمنی یک عضو خانوده‌اش را از دست داده، می‌گوید:”از اینکه بزرگان و مسئولان امارت اسلامی میان ما صلح کردند، بسیار خوش هستیم. در آینده مشکلی با یکدیگر نداریم. یکدیگر را در آغوش گرفتم و بازهم می‌گیریم. ما پسران کاکای یکدیگر هستیم و در یک محیط و منطقه زندگی می‌کنیم.”

سرجنگ لودین، طرف دیگر قضیه که او نیز یک عضو خانواده‌اش را در نتیجه این  دشمنی از دست داده، چنین می‌گوید:”آنان پسران کاکایم هستند، در گذشته چهل سال میان ما دشمنی بود، اما اکنون به دوستی مبدل شده است. دیگر تا زنده هستیم به دوستی و برادری ادامه می‌دهیم.”

در همین حال مسئولان ریاست اقوام و قبایل کندز می‌گویند که حکومت تلاش دارد به جنگ و دشمنی‌های مردم نقطه پایان بگذارد. به گفتۀ آنان فیصله‌های شوراهای مردمی سبب اتحاد و همبستگی میان مردم می‌شوند و حکومت از آنان حمایت می‌کند.

مولوی احسان‌الله ثاقب، رییس ریاست اقوام و قبایل کندز می‌گوید:”اطمینان می‌دهیم که ما از فیصله‌های شوراهای مردمی، بزرگان و علما پشتیبانی می‌کنیم تا از راه شریعت و صلح مشکلات مردم حل شود.”

براساس معلومات مسئولان شورای مردمی در کندز، از زمان رویکار آمدن امارت اسلامی تاکنون ۱۶۹ مورد منازعه در این ولایت فیصله شده و در میان خانواده‌ها و طرف‌های منازعه دوستی برقرار شده است. چندی پیش نیز یک مورد دشمنی ولایت کندز  که باعث ازبین رفتن ۸۰ تن شده بود، به فیصله شورای مردمی حل وفصل گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA