ads

شکایت زلزله‌زده‌گان هرات از کمبود خیمه در مناطق‌شان

با گذشت دو هفته از وقوع نخستین زلزله ویرانگر در هرات، شماری از زلزله‌زده‌گان در ولسوالی‌های این ولایت، از عدم دسترسی به خیمه و امکانات زنده‌گی شکایت دارند.

رقیه حسینی
3 عقرب 1402
شکایت زلزله‌زده‌گان هرات از کمبود خیمه در مناطق‌شان

آنان می‌گویند که خانه‌ها ‌شان ویران شده ودار ندار شان زیر آوار شده است و اکنون به دلیل کمبود خیمه، مجبورهستند که چندین فامیل باهم زیر یک خیمه زنده‌گی کنند.

نجیبه یکتن از آسیب دیدگان زلزله‌ در ولسوالی گلران، می‌گوید، تمام دار و ندار خود را در زلزله از دست داده است و اکنون به دلیل نداشتن سرپناه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

” ما چهار خانواده به داخل یک خیمه هستیم، وقتی شام می‌شود نصف نفرهای ما به بیرون خواب می‌شوند، چون جای ندارند و هوا هم بسیار خنک شده است”

ابراهیم از یکی دیگر از آسیب دیده‌گان زلزله در ولسوالی زنده‌جان می‌گوید: ” ما هفت خانواده در زیر یک خیمه زنده‌گی می‌کنیم، در خواست خیمه کردیم ولی می‌گویند خیمه نیست و هفت تا هشت خانواده با هم در یک خیمه زنده‌گی کنند، چه قسم هفت خانواده با هم در یک خیمه زنده‌گی کنیم؟ “

عبدالقادر یکتن از زلزله‌زده‌گان ولسوالی رباط سنگی از دولت می ‌خواهد که به این مناطق کمک رسانی کند.

“ما خیمه کم داریم، دراین قریه 350 خانه هستیم هر خانه هم 15 نفر، اما 70 خیمه به ما داده شده است. در این خیمه‌ها زن و مرد، مجرد و متاهل با هم یکجا زنده‌گی می‌کنیم و اصلا آسایش نداریم”

در همین حال، مسولان کمیته توزیع کمک‌ها به زلزله‌زده‌گان هرات می‌گویند که روند کمک‌رسانی به ولسوالی  های گلران، کشک رباط سنگی، زنده‌جان و کوهسان ادامه دارد و تمام افراد متضرر کمک دریافت خواهند کرد.

حاجی عبدالقدیر، رییس این کمیته می‌گوید؛ کمک‌های اضطراری به شمول خیمه و مواد غذایی به ولسوالی‌های زلزله‌زده توزیع شده است.

” همین امروز 25 تیم به مناطق زلزله‌زده برای کمک رسانی رفتند و کمک‌ها مثل خیمه، مواد غذایی، کمپل و لباس به این ساحات رسیده است و تمام مردمی‌که به این مناطق حضور داشته باشند کمک دریافت خواهند کرد”

گفتنی است که در دو هفته گذشته، هرات شاهد سه زلزله نیرومند با قدرت 6.3 درجه ریشتر بود که در آن یک هزار و 400 تن جان باخته، بیشتر از دوهزار تن زخمی و دو هزار 449 منزل مسکونی به گونه‌ی کامل تخریب شد.

 شکایت از کمبود خیمه و سرپناه در برخی از مناطق زلزله‌زده در حالی مطرح می‌گردد  که آگاهان امور به این  باور اند که تمرکز بیش از حد به  برخی ولسوالی‌های زلزله‌زده‌ سبب توزیع ناعادلانه کمک‌ها در مناطق آسیب دیده شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA