ads

دختران بازمانده از آموزش: تعهد کافی نیست خواهان عمل استیم

شماری از دختران بازمانده از آموزش می‌گویند از مسئولان توقع داشتند که در دومین سالگرد رویکار آمدن امارت اسلامی خبر بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران را به مردم بدهند، اما چنین انتظاری برآورده نشد. تنها برخی از مقامات همانند گذشته گفتند که درس و تعلیم حق دختران است و امارت اسلامی به آن متعهد است. این دختران می‌گویند که اگر حق شان عملا داده نشود، سپردن تعهد کار ساز نخواهد بود.

هاجر جعفری
25 اسد 1402
دختران بازمانده از آموزش: تعهد کافی نیست خواهان عمل استیم

در حالیکه دختران بازمانده از آموزش شدیدا خواهان بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌های شان استند، اما در دومین سالگرد رویکار آمدن امارت اسلامی نیز در این رابطه برای آنان خبر امید بخشی داده نشد.

هرچند برخی از مقامات یک بار دیگر بر تعهد امارت اسلامی در زمینه فراهم سازی شرایط مناسب برای آموزش دختران سخن گفتند، اما دختران باز مانده از آموزش می‌گویند که تنها تعهد کفایت نمی‌کند، بلکه باید قدم‌های عملی برداشته شود.

پروین احمدی، یکتن از این دختران می‌گوید که او بی صبرانه در انتظار باز شدن مکتبش است.

“دیروز وزارت معارف به مناسبت دومین سالگرد رویکار آمدن امارت اسلامی برنامه داشت و ما انتظار داشتیم که در این برنامه از باز شدن مکتب‌ها نیز خبرداده شود، اما دیده شد که هیچ خبری از باز شدن مکتب‌ها نیست و ما کاملا نا امید شدیم.”

مهدیه، دیگر دختر بازمانده از آموزش می‌گوید که تعهدات امارت اسلامی در زمینۀ تعلیم دختران، کار ساز نیست، بلکه به‌جای تعهد باید مکتب‌ها را عملا باز کند.

“امیدوار بودیم که امارت اسلامی در دومین سالگرد رویکار آمدنش مکتب‌ها را به‌روی دختران باز کند، ولی چنین نشد و فقط برخی مقامات مثل همیشه اعلام کردند که برای تعلیم دختران متعهد استند. این تعهد بدون عمل هیچ دردی را دوا نمی‌تواند.”

همزمان با دومین سالروز به قدرت رسیدن امارت اسلامی و ادامه تعلیق آموزش دختران در افغانستان، صندوق جهانی آموزش کمپاینی را زیر نام “صدای دختران افغان” راه‌اندازی کرده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) می‌گویدکه این کمپاین از سوی صندوق جهانی آموزش سازمان ملل متحد به‌هدف بلند کردن صدای دختران افغان در جهان، آغاز شده است و تا هجدهم ماه سپتامبر سال جاری میلادی، ادامه خواهد یافت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA