ads

دوسال انتظار برای اجازه یافتن دختران به آموزش

با فرارسیدن دوسالگی امارت اسلامی، خانواده‌های دختران بازمانده از آموزش از مسئولان این حکومت می‌خواهند که دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز کنند. آنان می‌گویند که محدودیت‌های آموزشی دختران را به‌سوی تاریکی سوق داده و مسئولان باید فرصت مساویانه آموزش را برای همه اقشار جامعه فراهم کنند. در عین حال برخی از فعالین مدنی می‌گویند که اگر دروازه‌های نهادهای آموزشی به‌روی دختران بازگشایی گردد، خشونت‌های خانواد‌گی و آمار ازدواج‎های اجباری و زودهنگام نیز کاهش خواهد یافت.

هاجر جعفری
23 اسد 1402
دوسال انتظار برای اجازه یافتن دختران به آموزش

شماری از خانواده‌ها خواهان بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران شان می‌باشند. آنان می‌گویندکه دختران شان به دلیل محدودیت‎‌‌های آموزشی با مشکلات روانی دچار شده‌اند.

این شهروندان از امارت اسلامی می‌خواهندکه به مناسبت دومین سالگرد رویکار آمدنش، محدودیت‎های آموزشی را لغو کرده و فرصت‌های بهتر آموزشی را برای شهروندان فراهم سازد.

شیرعلی کوهستانی، یکتن از باشندگان غزنی می‌گوید که سه دختر دارد و یکی از آنها  محصل سال دوم رشته قابلگی است، دو دختر دیگرش هم شاگرد مکتب می‌باشند، اما هرسه تن آنان از درس و تحصیل بازمانده‌اند.

“توقع داریم که در این روز‌ها مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران باز شود و آنان از مشکلات روانی رهایی یافته و در مسیر آبادی و رفاه کشور قدم بردارند.”

در همین حال ثریا احمدی، یکتن از باشندگان کابل از مسئولان می‌خواهد که در دومین سالگرد امارت اسلامی، خبر باز شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران را به مردم بدهند.

او می‌گوید به خاطر آموزش دخترانش زحمات زیادی کشیده و نمی‌خواهد که تلاش‌هایش نقش برآب شود.

“با وجود مشکلات اقتصادی، دخترانم را با پرداختن فیس به مکتب خصوصی روان می‌کردم، چون در مکتب‌های خصوصی درس خوب است. هدفم این بود که دخترانم در آینده به بهترین رشته‌ها درس‌ بخوانند و به جامعه خدمت کنند.”

در عین حال برخی از آگاهان به این نظر اندکه باز شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران باعث حل مشکلات زیادی، از جمله مشکلات خانواد‌گی و اجتماعی خواهد شد.

منصوره واثق، یکتن از فعالان زن می‌گوید که اگر حکومت مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز کند، اعتماد مردم نسبت به حکومت بیشتر شده نور امید در زندگی مردم خواهد تابید.

“وقتی دختران به مکتب بروند و درس بخوانند، ازدواج‌های اجباری و زودهنگام کم خواهد شد و همچنان آمار خشونت‌های خانوادگی نیز تقلیل خواهد یافت. برعلاوه در زندگی مردم کمی نور امید تابیده و فاصله بین مردم و حکومت از بین می‌رود.”

هرچند خواستیم نظر مسئولان امارت  اسلامی را در این مورد بگیریم که آیا جواب مثبت به تقاضا‌های مردم داده خواهد شد یا خیر؟ اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

گفتنی است که با فرارسیدن دومین سالگرد امارت اسلامی موضوغ باز شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، اما مسئولان در رابطه به این مسئله تاکنون به گونۀ رسمی چیزی نگفته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA