ads

بی باوری به واکسین کرونا در فاریاب

مسئولان در شفاخانه ولایتی فاریاب از بی باوری و بی‌علاقگی مردم نسبت به واکسین کوید- 19  نگرانی دارند. به گفتۀ آنان پاین بودن سطح آگاهی مردم و پخش شایعات نادرست در مورد این واکسین سبب شده که شماری از باشندگان این ولایت از واکسین کردن خودداری کنند.

آزادبیگ رسولی
25 ثور 1402
بی باوری به واکسین کرونا در فاریاب

داکتران در شفاخانه ولایتی فاریاب در شهرمیمنه؛ مرکز این ولایت می‌گویند که پایین بودن سطح آگاهی مردم و پخش شایعات بی‌اساس در مورد ویروس کرونا و واکسین آن، سبب افزایش بی‌باوری میان مردم شده و تطبیق این واکسین را دشوار کرده است.

داکتر بهروز، یکی از واکسیناتوران در شفاخانه ولایتی فاریاب می‌گوید که روزانه از 35 تا 40 نمونه در این شفاخانه گرفته می‌شود که از 5 تا 10 نمونه آن مثبت تشخیص می‌گردد.

او می‌افزاید که هنوز تعداد زیادی از مردم در برابر ویروس کرونا واکسین نشده‌اند و یا به دلایل مختلف علاقه به دریافت آن ندارند.

“آگاهی مردم ما بسیار پاین است، به همین خاطر آنان علاقمند واکسین نیستند. ما برای مردم آگاهی می‌دهیم تا آماده واکسین زدن شوند. بسیار فیصدی کمی از مردم آمده و واکسین می‌کنند.”

به گفتۀ او، بی‌باوری مردم به واکسین کرونا در روستاها و مناطق دور دست، نسبت به شهرها بیشتر است.

درعین حال سمیه، یکی دیگر از واکسیناتوران با تایید بی‌باوری مردم به واکسین کرونا، به‌خصوص زنان می‌گوید:”در اوایل علاقه مردم زیاد بود. شماری زیادی از مردم به مکاتب، پوهنتون‌ها و مساجد می‌رفتند واکسین می‌کردند. بعدها پیام‌های غلط را به مردم رسانیدند. بطور مثال: می‌گویند که از اولاد می‌اندازد، خون را خراب می‌کند، دوسال بعد می‌کشد و اینگونه پیام‌های اشتباه دیگر، باعث شد است که مردم از واکسین بترسند.”

او از مردم می‌خواهد که به چنین شایعاتی باور نکرده، به مراکز تطبیق واکسین ضد ویروس کوید- 19 مراجعه کرده و خود را واکسین کنند.

با این حال شماری از باشندگان ولایت فاریاب با ترس و هراس از تطبیق واکسین کرونا، می‌گویند کسانی که این واکسین را دریافت کرده‌اند وضعیت شان بدتر شده و اکنون دیگران چگونه به این واکسین اعتماد کرده و آنرا بگیرند.

محمد هاشم، یکی از باشندگان فاریاب که به شفاخانه ملکی شهرمیمنه به عیادت یکی از اقارب خود آمده است، باوجودی که واکسیناتور او را بسیار به واکسین زدن کرونا تشویق کرد، اما او نخواست که این واکسین را بزند.

“زیاد دوستانم را دیدم که واکسین کرده بودند، اما پس از دریافت واکسین سخت مریض شدند و وضعیت شان بسیار خراب شد. آنان  به داکتر مراجعه کردند تا خود را تداوی کنند. به همین دلیل واکسین نمی‌کنم، چون  واکسین تکلیف ما را زیاد می‌کند.”

از سویی هم اناره، مادری که به دلیل رفتن به حج مجبور شده که واکسین بگیرد، چنین می‌گوید:”یک و نیم سال قبل واکسین کرونا را به مسجد ما آورده بودند، اما شماری از زنان می‌گفتند که واکسین نکنید که نقص دارد. ما آنوقت نتوانستیم واکسین کنیم، چون ترسیدیم، اما حال که می‌خواهم به حج بروم آمده‌ام که خود را واکسین کنم.”

 بر اساس معلومات ارائه شده از سوی واکسیناتوران، روزانه در حدود 10 مورد آزمایش مثبت کرونا در فاریاب به ثبت می‌رسد که به دلیل نبود شفاخانه کوید-19 مبتلایان تحت تداوی خانگی قرار می‌گیرند.

این درحالیست که یگانه شفاخانه 20 بستر کوید-19 فاریاب، حدود 5 ماه قبل به‌دلیل نبود بودجه به‌روی مبتلایان کرونا بسته شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA