ads

هنر تیاتر درآستانۀ فراموشی

بیست‌وهفتم مارچ روزجهانی تئاتر است. به همین مناسبت شماری از هنرپیشه‌‎های تیاتر نارضایتی شان را از محدودیت‌های وضع شده برکارهای هنری ابراز می‌کنند و خواهان توجه مسئولان به تیاتر و سینما می‌باشند. آنان همچنان از وضعیت بد اقتصادی و از دست رفتن شغل‌های شان شکایت دارند. وزارت اطلاعات و فرهنگ اما می‌گوید که با هنر تیاتر و سینما در چارچوب قوانین اسلامی مخالفت ندارد و زنان نیز می‌توانند با رعایت اصول اسلامی فعالیت کنند.

مسرور تابش
7 حمل 1402
هنر تیاتر درآستانۀ فراموشی

امروز بیست‌وهفتم مارچ روز جهانی تیاتر است. تیاتر یکی از شاخه‌های هنرهای نمایشی است که داستانی را در برابر تماشاگران نمایش می‌دهد و علاقه‌مندانی فروانی در افغانستان و سراسر جهان دارد.

از تاریخ اساس‌گذاری تیاتر در افغانستان نزدیک به یک سده می گذرد و یکی از قدیمی‌ترین نمایش‌های تیاتر بانام “سادوها” بود که در کابل قدیم برای عموم مردم اجرا می‌شد.

 این هنر آن زمان از طرفداران بی‌شماری برخوردار بود، اما به مرور زمان توجه به آن کاهش یافت و اجرای این هنر به مناسبت‌های ویژه تقلیل یافت.

تیاتر که به عنوان پدر سینما شناخته می‌شود، در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نیست و بازیگران این هنر می‌گویند که پرده‌ها مدت زیادی می‌شود که از روی شان برداشته نشده‌است.

شاه‌پور صداقت، هنرپیشۀ تیاتر می‌گوید که تیاتر به فراموشی سپرده شده و در یک سال اخیر هیچ اجرایی صورت نگرفته‌است.

وی در این مورد به کلید گفت:”به صراحت می‌توانم بگویم که وضعیت سینما و تیاتر خوب نیست و سینماگرانی که به بیرون از کشور رفته‌اند، همگام با شرایط حرکت نمی‌کنند و تولیدات رسالت‌مند ندارند. آنان از شرایط کنونی استفاده ابزاری می‌کنند و امارت اسلامی نیز توجهی به سینما ندارد. حتی جواز اتحادیه سینماگران را تمدید نکرد و می‌گوید که هنوز در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده‌است.”

آقای صداقت می‌افزاید که اگر شرایط همین گونه ادامه پیدا کند، وی دورنمای تیاتر و سینما را تاریک و تراژید می‌بیند.

آرزو وداع، یکی دیگر از بازیگران تئاتر و سینما است. وی که مدت 15 سال در این رشته فعالیت کرده‌، اکنون در بستر بیماری افتاده و هیچ دست آویز اقتصادی هم ندارد.

“کارم تیاتر و سینما بود که از دست رفت. دار و ندارم را فروختم و درحال حاضر هم مریض استم و توان کار کردن را ندارم. از هیچ‌کسی گلایه ندارم. شرایطش آمده و باید با آن بسازم.”

با این حال مسئولان در وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که امارت اسلامی با فعالیت بازیگران تیاتر و سینما مخالف نیست و کسانی که تلاش دارند با استفاده از این هنر در جهت احیای مجدد ملت، فرهنگ‌سازی و انعکاس حقایق کار کنند، مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند.

مفتی عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مورد به کلید گفت:” امارت اسلامی مشکلی با تیاتر و سینما ندارد. از تیاتر و سینما می‌شود در جهت احیای مجدد ملت، فرهنگ‌سازی و انعکاس حقایق استفاده کرد.”

گفتنی است که از روز جهانی تیاتر برای نخستین بار در هلسینکی؛ پایتخت فنلند با مراسم ویژه‌ای تجلیل شد و از آن پس این روز از سوی نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) به عنوان روز جهانی تیاتر نامگذاری گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA