ads

سردی هوا دلیل رونق یافتن اجناس حلبی

شماری از حلبی‌سازدان در شهرمیمنه؛ مرکز فاریاب از رونق گرفتن کاروبار شان در فصل زمستان سخن می‌زنند. آنان هرچند از بهتر شد کاروبار شان ابراز رضایت دارند، اما می‌گویند که توجه مردم به اجناس حلبی به دلیل سردی هوا و افزایش فقر و ناداری مردم است.

آزادبیگ رسولی
10 دلو 1401
سردی هوا دلیل رونق یافتن اجناس حلبی

شماری از حلبی‌سازان در شهر میمنه؛ مرکزولایت فاریاب از رونق گرفتن کاروبارشان در فصل زمستان خبر می‌دهند.

حلبی سازان در عین حال از افزایش مالیات، بلند رفتن قیمت مواد خام و وارد شدن اجناس خارجی در کشور نگرانی داشته و می‌گویند که رونق بازار آنان تنها به چندماه محدود زمستان خلاصه می‌شود. 

حاجی غلام سخی که از 50 سال کار حلبی‌سازی کرده، می‌گوید که واردات وسایل خارجی برتولیدات داخلی تاثیر منفی می‌گذارد.

“زمستان کاروبار خوب است، به‌خاطری که برق نیست و مردم بیشتر به بخاری و منقل ضرورت دارند، اما مواد خام و سوخت قیمت است، یک لوله‌آهن چادر از 2 هزار افغانی به 7 هزار افغانی رسیده است.”

در عین حال حکمت‌الله، یکی دیگر از حلبی‌سازان می‌گوید:”تابستان هیچ گپ نیست. تنها زمستان مردم بخاری می‌گیرند. اقتصاد مردم ضعیف  است و مجبورند از بخاری‌های چوبی، بوره اره ساخت داخلی استفاده کنند.”

با این‌حال نوراحمد، مدیراداری ریاست صنعت و تجارت ولایت فاریاب با تایید نگرانی‌های صنعت‌کاران، می‌گوید که حکومت باید مالیات برتولیدات داخلی را کاهش بدهد تا صنایع داخلی رونق بیشتر پیدا کند.

او هم‌چنان از تاجران ملی کشور می‌خواهد که با سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات داخلی، به خودکفایی کشور سهم بگیرند.

“مواد از خارج به قیمت بلند می‌آید، اینها[صنعت کاران] که کار می‌کنند برای شان گران تمام می‌شود. از این خاطر مردم از وسایل خارجی استفاده می‌کنند.”

این درحالی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از صنایع‌دستی محلی در ولایت فاریاب چون؛ صنایع گلیم بافی٬ سفال‌گری٬ جهازرانی و غیره با رکود مواجه شده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA