ads

شهروندان: باید پول‌های تازه چاپ شده به گردش بیاید

شماری از شهروندان کشور شکایت دارند که بانک‌ نوت‌های کهنه آنان را در خرید وفروش با مشکل روبرو می‌کند. آنان تاکید می‌کنند که امارت اسلامی باید بانک نوت‌های تازه چاپ شده را در بازارهای کشور به گردش بیاورد.

سونا یوسفی
20 جدی 1401
شهروندان: باید پول‌های تازه چاپ شده به گردش بیاید

شماری از شهروندان در کابل و برخی از لایت‌ها از گردش پول‌های کهنه در بازارهای کشور شکایت دارند. آنان می‌گویند، با آنکه براساس گزارش‌ها بانک نوت‌های تازه چاپ شده به کشور انتقال داده شده، اماهنوز این پول‌ها در بازار به گردش نیامده است.

همچنان برخی از فروشنده‌گان در بازارهای کشور از فرسود‌گی پول شکایت دارند و می‌گویند که پول‌هایی را که آنان از مشتریان دریافت می‌کنند، بیش از حد فرسوده بوده و باعث جنجال بین مردم هنگام داد وستد می‌گردد.

عبدالرزاق، یک‌تن از باشنده‌گان کابل می‌گوید:”پول‌ها بسیار کهنه شده و شکایت مردم را بلند کرده است. امارت اسلامی گفته بود که پول‌های تازه چاپ شده است، امیدواریم که آن پول‌ها را توزیع کند تا مشکلات مردم حل شود.”

او همچنان از شهروندان می‌خواهد که در حفظ و مراقبت پول‌ توجه داشته باشند و از آن استفاده درست کنند.

همچنان صدیق یک‌تن از دکانداران در بغلان از فرسودگی پول و جنجال‌های ناشی از آن شکایت دارد.

“نصف پولی که ما از مشتری می‎گیریم ناچل می‌باشد. در رسانه‌ها هرروز از وارد شدن پول جدید خبر می‌دهند، اما نمی‌دانم چرا توزیع نمی‌‍‌شود. از حکومت می‌خواهیم که آن پول‌ها را در دسترس مردم قرار بدهد.”

درعین حال برخی از صرافان نیز از عدم دسترسی به بانکنوت‌های جدید شکایت دارند.

حاجی زیرک، رئیس اتحادیه‌ صرافان سرای شهزاده می‌گوید که هنوز روشن نیست که به کدام دلیل بانکنوت‌های جدید در گردش انداخته نمی‌شوند.

“بانک نوت‌های جدید به خزانه‌ کشور رسیده، اما هنوز به صرافی‌ها توزیع نشده است. پول‌های کهنه صرافی‌ها را بسیار با مشکلات روبرو کرده است. امیدواریم که د افغانستان بانک هرچه زودتر پول‌های جدید را توزیع کند.”

با این حال مسئولان د افغانستان بانک می‌گویند که پول نظر به نیاز در بازار توزیع می‌گردد.

حسیب‌الله نوری، سخنگوی دافغانستان بانک می‌گوید که این بانک برای توزیع پول طرزالعمل‌های خود را دارد.

“با درنظرداشت سیاست‌های معقول پولی و براساس طرزالعمل مشخص دافغانستان بانک و همچنان نظر به ضرورت بازار پول‌های مندرس جمع‌آوری و بجای آن پول‌های جدید توزیع می‌گردد.”

اما آقای نوری به این پرسش پاسخ ارایه نکرد که پول‌های جدید چه وقت وارد بازار می‌شود.

گفتنی است که امارت اسلامی نزدیک به دو ماه قبل اعلام کرد که اولین محموله بانکنوت‌های تازه چاپ شده، وارد کشور شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA