ads

سفر هیئت عالمان دینی پاکستان به افغانستان

برخی رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اندکه قرار است‌ یک هیئت چهار نفری متشکل از عالمان دینی آن کشور، برای حل تنش‌ها بین طرف‌های افغان و پاکستانی در امتداد خط فرضی دیورند به کابل بیآیند. منبع می افزاید که این هیئت با مقامات وزارت دفاع در کابل و برخی از رهبران امارت اسلامی در کندهار دیدار خواهد کرد.

کلید
28 قوس 1401
سفر هیئت عالمان دینی پاکستان به افغانستان

پس از نبرد نظامیان امارت اسلامی با نیروهای پاکستانی در اطراف خط فرضی ‌دیورند، برخی از رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که یک هیئت چهار نفری متشکل از عالمان دینی آن کشور، در هفته پیش رو به کابل می‌آیند.

هرچند مقام‌های امارت اسلامی در مورد سفر این هیئت پاکستانی چیزی نمی‌گویند، اما  برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود، این هیئت امروز  به کندهار برسد.

اکنون پرسش اینجاست که موقف امارت اسلامی در حل تنش‌ها در سرحدات کشور و کناره‌های خط فرضی دیورند با پاکستان چیست؟

بلال‌کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید:”امارت اسلامی خواهان روابط خوب با تمام کشورها، به‌خصوص باکشورهای همسایه است و هیچگاه نمی‌خواهد با آنان درمسایل سرحدی مشکلات داشته باشد.”

اگرچه هدف سفر هیئت عالمان دینی پاکستان به کابل، حل تنش‌ها میان نیروهای مرزی دو کشور خوانده شده است، اما شماری از مبصرین در این مورد تحلیل‌های متفاوت دارند.

عبدالشکور دادرس، مبصر سیاسی می‌گوید که پاکستان با میانجیگری عالمان دینی تحت عنوان حل حل تنش‌ها در خط فرضی دیورند ، اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

“اسلام‌آباد اکنون می‌خواهد با تکتیک‌های خاص، خط فرضی دیورند را به سرحد تبدیل کند. اما من مطمین استم که امارت اسلامی چنین چیزی را نمی‌پذیرد.”

از سویی هم عبدالواحد حکیمی، مبصر سیاسی دیگر می گوید:”پاکستان اکنون ترجیح می‌دهد که تنش‌ها بین دوکشور را با استفاده از روابط خوب عالمان دینی آن کشور با حکومت کنونی افغانستان حل کند، در غیر آن از طریق دیپلوماسی این مشکل حل نخواهد شد.”

رسانه‌های پاکستانی درحالی از سفر زود هنگام هیئت عالمان دینی آن کشور به کابل خبر می‌دهند که به تاز‌گی بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه آن کشور با اشاره به حملات طالبان پاکستانی، هشدارداده است که اسلام‌آباد می‌تواند در استراتیژی خود نسبت به امارت اسلامی افغانستان تجدید نظر کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA