ads

آگاهان: پاکستان در عملیات از بین بردن ایمن‌الظواهری دخیل است

جوبایدن، رئیس جمهور امریکا طی نشست خبری، کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده را در حمله طیاره بدون سرنشین در کابل تایید کرد.

خیرالدین رحمانی
11 اسد 1401
آگاهان: پاکستان در عملیات از بین بردن ایمن‌الظواهری دخیل است

ساعاتی پیش از نشست خبری جوبایدن، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با نشر یک اعلامیه، حمله طیاره بدون سرنشین امریکایی در کابل را تایید کرد؛ اما افزود که دراین رویداد به کسی آسیب نرسیده است.

مجاهد، این حمله را محکوم کرده و آن‌را نقض توافق‌نامه دوحه و خلاف اصول بین‌المللی خوانده است.

در همین حال محمد نعیم وردک، عضو دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، می‌گوید که کشورها می‌توانند از خود دفاع کنند؛ اما اگر کشوری احساس تهدید می‌کند، باید امارت اسلامی را در جریان قرار دهد.

ظاهرا، این اظهارات محمد نعیم نشان می‌دهد که در حمله کابل، امریکا با امارت اسلامی مشورت نکرده است.

 با این حال، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این حمله، از سوی اداره مرکزی استخبارات امریکا (سی‌آی‌ای) راه‌اندازی شده است.

بایدن هم در سخنرانی خود، از اداره‌ استخباراتی امریکا به‌خاطر از بین بردن موفقانه یک هدف مهم، قدردانی کرد.

بایدن گفت که امریکا چند ماه پیش خبر داشت که رهبر القاعده، به کابل رفته و با همسر، دختر و نواسه‌هایش، در یک خانه زنده‌گی می‌کند.

پرسش اینجاس که امریکا، چگونه موقعیت ایمن‌الظواهری را تشخیص داد و در این زمینه، کی با این کشور همکاری کرده است.

کارشناسان، می‌گویند که ممکن در این زمینه، استخبارات و یا حکومت پاکستان، با امریکا همکاری کرده باشد.

به باور آنان، پاکستان تلاش می‌کند که به‌همین بهانه، فصل جدید روابطش با امریکا را باز کند.

یوسف امین زازی، کارشناس نظامی و سیاسی، می‌گوید که در حمله طیاره بدون سرنشین امریکا در کابل، پاکستان دست دارد.

به گفته زازی، پاکستان در تلاش راه اندازی بازی جدیدی با امریکا است و این حمله از خاک آن کشور، راه‌اندازی شده است:«کشته شدن رهبر القاعده در کابل، موضوع عادی نیست، در عقب آن باز هم خواست‌ها و برنامه‌های حکومت و استخبارات پاکستان نهفته است. پاکستان می‌خواهد که روابط خود را با امریکا احیاء کند. همین اکنون هم امریکا در پاکستان حضور دارد و از آن‌جا، بالای افغانستان حمله می‌کند.»

از سویی هم سید اکبر آغا، یکی از کارشناسان سیاسی نزدیک به امارت اسلامی با اشاره به این حمله، می‌گوید که امارت اسلامی و امریکا باید توافق‌نامه دوحه را بازنگری کنند.

به گفته او، در توافق‌نامه دوحه کاستی‌های وجود دارد که باید تکمیل شود:«امریکا اکنون هم از طریق کشورهای همسایه، در افغانستان فعال است؛ اما همین‌قدر گفته می‌توانم که توافق‌نامه دوحه، باید بازنگری شود. روی برخی مسائل باید دوباره بحث شود تا راه برای یک تعامل سیاسی، هموار گردد.»

گفتنی‌ست که از ماه اگست سال گذشته میلادی به‌اینسو، امریکا حضور نظامی در افغانستان ندارد و سفارتش را نیز از کابل، به دوحه انتقال داده است و حمله برای از بین بردن ایمن‌الظواهری به‌تاریخ (9 اسد) به وقت افغانستان در منطقه وزیر اکبرخان کابل، راه‌اندازی شد.

با این حال، تشخیص این‌که در طرح‌ریزی و تطبیق حمله هوایی امریکا در کابل، چه‌کسی همکاری کرده است، کار دشوار است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA