ads

هشدار برنامه غذایی جهان ازکمبود مواد غذایی در زمستان

با فرارسیدن فصل سرما، سازمان‌های امداد رسان بین‌المللی همواره وضعیت اقتصادی افغان‌ها را نگران کننده خوانده‌اند.

کلید
13 قوس 1401
هشدار برنامه غذایی جهان ازکمبود مواد غذایی در زمستان

به تازه‌گی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد(دبلیو اف پی) هشدار می‌دهد که ممکن فقر، تنگدستی و مشکلات مردم در زمستان پیش‌رو در افغانستان چند برابر افزایش یابد.

وحید‌الله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان در صحبت با رادیو کلید گفت:”مقیاس نیازمندی در افغانستان از آغاز بحران اقتصادی، به دلیل خشکسالی و تاثیرات جنگ و سایر عوامل بی‌سابقه است. مردم در زمستان نسبت به هر زمان دیگر به کمک‌های مواد غذایی نیازمند اند و اکنون حدود 20  میلیون نفر که نیمی از نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهند، با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند.”

به گفتۀ امانی، سازمان جهانی غذا به مقدار 100 هزارمتریک تُن مواد غذایی را در مناطق دور دست ذخیره کرده تا در زمستان پیش‌رو بتواند برای 1 اعشاریه 5 میلیون نفر در طول 5 ماه آینده، مواد غذایی برساند.

درهمین حال شماری از شهروندان که از فقر و بی‌کاری به ستوه آمده اند، نگران مشکلاتی اند که در زمستان پیش‌رو با آن روبرو خواهند شد.

 محمد امین، باشنده شهرکابل که نان آور هشت عضو خانواده اش است می‌گوید:”باور کنید که تاکنون قادر به خرید یک گرام زغال سنگ نشدیم. اقتصادم زیر صفر است.”

مصطفی، یکی دیگر از باشندگان کابل که کراچی دستی دارد و از این طریق نان شب روز خود را پیدا می‌کند، وضعیت زند‌گی‌اش را این‌گونه بیان کرد:”کار و بار نیست، روزصد افغانی عاید دارم، حیران استم که با این مقدار پول مواد سوخت بخرم، آرد بخرم، در زمستان مریضی هم خواهد بود، نمی‌دانم که چی‌کنم.”

همچنان محمد احسان، یکتن از دست‌فروشان شهر کابل حیران است که در زمستان سرد او با اجناس دست داشتۀ خود که بیش از 2 هزار افغانی ارزش ندارد، چگونه زندگی خود و خانوادۀ  خود را بگذراند:”هفت فرزند دارم، توان خرید مواد سوخت را ندارم. دارو ندارم یک کراچی است که کاروبار هم نیست.”

درهمین حال برخی از کارشناسان امور وضعیت اقتصادی مردم را خیلی نگران کننده خوانده و از حکومت و سازمان‌های کمک رسان، خواهان توجه جدی در این راستا می‌باشند.

نصیر رشتیا، کارشناس مسایل اقتصادی درمورد چنین‌می‌‌گوید:”حکومت کنونی باید با دنیا تعامل کند و در رابطه به آنچه خلاف منافع ملی و ارزش‌های دینی نباشد، با جامعه جهانی کنار بیاید و ازسوی هم جامعه جهانی نیز با افغانستان تعامل کند تا اینکه ما شاهد از سرگیری دوبارۀ کمک‌های جهان باشیم.”

از سویی هم برخی از مبصرین سیاسی به این باورند که مسایل بشری در افغانستان سیاسی شده و این مساله در افزایش فقر و گرسنگی مردم تاثیرگذاشته است.

مقصود حس زاده، مبصر سیاسی در مورد می‌گوید:”مردم افغانستان با وضعیت بد اقتصادی و بی‌کاری مواجه‌اند و اینکه تاکنون حکومت کنونی از سوی جهان به رسمیت شناخته نشده است، باید به افغان‌‎ها جدا از دید سیاسی نگاه شود.”   

خواستیم دیدگاه امارت اسلامی را نیز در پیوند به هشدار سازمان جهانی غذا داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

اما پیش از این مقام‌های وزارت اقتصاد درصحبت با رادیو کلید، یکی از دلایل وضعیت بد اقتصادی کنونی را در عدم مؤثریت کمک های سازمان‌های امداد رسان در طول یک و نیم سال خوانده و تاکید نموده‌اند که برای بیرون رفت از این مشکل، جهان باید حکومت کنونی را در تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی کمک کند تا از این طریق فرصت‌های کاری برای مردم ایجاد شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA