ads

کنفرانس امنیت و رشد اقتصادی افغانستان؛ متقی:«امارت اسلامی دست‌آوردهای زیادی داشته است.»

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، در نشست تاشکند، تامین امنیت، کاهش فساد اداری و تامین بودجه ملی از عواید داخلی را از جمله دست‌آوردهای ده ماههء حکومت کنونی خوانده و گفت که امارت اسلامی، به تعهداتش در توافق‌نامه دوحه، عمل کرده و امریکا نیز باید به تعهداتش مطابق این توافق‌نامه، عمل کند.

صمدعلی نوازش
4 اسد 1401
کنفرانس امنیت و رشد اقتصادی افغانستان؛ متقی:«امارت اسلامی دست‌آوردهای زیادی داشته است.»

امیرخان متقی در کنفرانس «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در رابطه به تشکیلات حکومت کنونی گفت که امارت اسلامی نه تنها دست اندرکاران حکومت پیشین را مورد عفو قرار داده است؛ بلکه برای آنان اجازه داده است که در ادارات دولتی در سطوح متوسط حتی تا مقام معینیت وزارت خانه‌ها و ریاست‌ها به کار شان  ادامه دهند.  

او در عین حال وضع تحریم‌ها از سوی امریکا را سبب گسترش فقر و گرسنگی در کشور خوانده و از آن کشور خواست که پول‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان را بدون قید و شرط، آزاد کرده و تحریم‌های اقتصادی را بردارد.

متقی، امنیت منطقه را وابسته به امنیت افغانستان خوانده و افزود که امارت اسلامی به‌هیچ فرد یا گروهی به‌شمول القاعده و داعش، اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان، علیه دیگر کشورها استفاده کند.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت:«ما کشت و کوکنار را به صفر رسانیده ایم. وقتی عواید کشور را جمع آوری می‌کنیم، برعکس گذشته که به جیب زورمندان می‌رفت، اکنون از طریق بانک‌ها به جای اینکه به خارج انتقال‌شود، از آن معاش‌های کارمندان پرداخته می‌شود. ما با کمترین امکانات خود چنین شفافیتی را ایجاد کرده‌ایم، حساب ما بسیار شفاف است، بر حسابداری ما نباید تعذیرات وضع شود، بلکه باید از آن تقدیر شود.»

از سوی دیگر تام ویست نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان در نشست تاشکند گفت که امریکا در رابطه به پول‌های منجمد شده افغانستان آماده گفت‌وگو با امارت اسلامی می‌باشد.

اما او تاکید کرد که امارت اسلامی باید در این زمینه اطمینان نهادهای بین‌المللی را به دست آورده و نشان دهد که در این زمینه شفافیت وجود دارد.

تام ویست در این نشست افزود که امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین کمک کننده بشردوستانه برای افغانستان، آماده است درباره آزادسازی پول‌های منجمد شده این کشور با امارت اسلامی گفت‌وگو کند.

همچنان در این نشست رینا امیری، نماینده ویژه‌ی امریکا در مورد زنان و حقوق بشر در افغانستان، یک‌بار دیگر بر تامین حقوق زنان و بازگشایی مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم تاکید کرد.

با این‌حال آگاهان، نشست تاشکند را یک فرصت بسیار مناسب برای مردم افغانستان و حکومت سرپرست دانسته و تاکید دارند که در این نشست باید روی مسائل اساسی که عامل بحران و تنش درافغانستان شده است، توجه صورت گیرد.

نسرین رضایی، یکی از فعالان حقوق زن، ادامه جنگ و نا امنی را برای آینده کشور خطرناک خوانده و  می‌گوید که ساختار حکومت کنونی نیاز به بازنگری جدی دارد:«حکومت کنونی به حقوق اساسی زنان به خصوص حق تعلیم و مشارکت سیاسی آنان به عنوان نصف جامعه، حقوق اقلیت‌ها وتشکیل یک حکومت همه‌شمول باید توجه کند.»

او افزود که انتظار مردم افغانستان از اشتراک کننده‌گان نشست بین‌المللی تاشکند این است که به خواست مردم افغانستان توجه کرده و ریشه مشکلات را یافته و برای آن راه‌حل اساسی یابند.

گفتنی‌ست که در این نشست، نماینده‌گان بیش از 20 کشور و نهاد بین‌المللی به‌شمول امریکا نیز حضور دارند.

مقامات ازبک هدف اصلی نشست تاشکند را هماهنگی اقدامات بین المللی به منظور جلوگیری از فاجعۀ بشری در افغانستان خوانده‌اند که به علاوه آن در مورد نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه نیز در آن بحث خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA