ads

برگزاری کنفرانس امنیت و رشد اقتصادی افغانستان؛ متقی به تاشکند سفر کرد

کنفرانس امنیت و رشد اقتصادی در افغانستان که به روزهای دوشنبه و سه شنبه در تاشکند برگزار می‌شود، روزنه‌ای برای رشد اقتصادی بهتر افغانستان شمرده می‌شود. اما این امید وابسته به موقف جانب افغان و حسن نیت کشورهای اشتراک کننده می‌باشد.

صمدعلی نوازش
2 اسد 1401
برگزاری کنفرانس امنیت و رشد اقتصادی افغانستان؛ متقی به تاشکند سفر کرد

سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی نیز به هدف اشتراک در این نشست، عازم ازبکستان شده است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیات امارت اسلامی به ازبکستان، به هدف اشتراک در نشست بین‌المللی تاشکند خبر داده است.

حافظ احمد ضیا تکل، با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است:« یک هیات بلند پایه به ریاست امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، به هدف اشتراک در نشست بین‌المللی تاشکند عازم آن کشور شد. قرار است فردا دوشنبه کنفرانسی در رابطه به افغانستان با حضور نماینده‌گان ده‌ها کشور و سازمان‌های جهانی دایر شود.» 

در همین‌حال، شماری از آگاهان به این باوراند که نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در مورد افغانستان، اگر منجر به تغییر استراتیژی‌های امارت اسلامی شود، برای کشور موثر تمام می‌شود.

عزیز رفیعی، آگاه مدنی و سیاسی به کلید می‌گوید:«اساسا هیچ نشستی برای افغانستان نمی‌تواند موثر باشد، مگر این‌که باعث تغییر استراتیژی‌های امارت ا سلامی شود تا استراتیژی‌ها مبتنی بر نیازهای کنونی جامعه ترسیم شود.»

درعین حال نجیب‌الله نجیب، آگاه امور بین‌الملل نشست تاشکند را یک فرصت خوب برای امارت اسلامی عنوان می‌کند، تا با اشتراک در آن در زمینه ایجاد روابط دیپلوماتیک با دنیای بیرون تلاش کند.

آقای نجیب درعین حال می‌افزاید که در این نشست ممکن است روی موضوعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی بحث و گفت‌وگو صورت گیرد:«برای افغانستان مهم این‌است که از لحاظ اقتصادی روابط دیرینه با ازبکستان دارد و آن کشور می‌تواند در مسائل مختلف با افغانستان کمک‌های خوبی داشته باشد.»

ازبکستان پیش‌تر اعلام کرده بود که تاشکند به روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (سوم و چهارم ماه اسد)، میزبان کنفرانسی بین‌المللی در رابطه به افغانستان می‌باشد.

گفته شده که در این کنفرانس موضوعات امنیتی، اقتصادی و ترانزیزت منطقه‌یی بحث خواهد شد.

قرار است در این نشست نماینده‌گان ۲۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک کنند و هدف از برگزاری آن ایجاد هماهنگی و اجماع بین‌المللی در رابطه به وضعیت افغانستان خوانده شده است.

گفتنی‌ست که عبدالعزیز کاملوف، مشاور شورای امنیت ملی و نماینده‌ خاص رئیس جمهور ازبکستان در امور سیاست خارجی، حدود یک ماه پیش، در دیدار با امیرخان متقی در کابل، از وی دعوت کرد که در این نشست اشتراک کند.

از سوی دیگر رسانه‌های هندی نیز گزارش داده‌اند که نمایندهء این کشور نیز در نشست تاشکند شرکت خواهد کرد.

این در حالی‌ست که به دنبال این نشست، به روز های ۲۸ و ۲۹ ماه جاری میلادی نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای نیز در تاشکند برگزار خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA