ads

عمران خان: همکاری با امریکا در افغانستان به ضرر پاکستان تمام شد

هرچند دیدگاه عموم بر این است که پاکستان در تحولات بزرگ سیاسی افغانستان نقش برازنده داشته و در بیست سال گذشته، مداخله در امور افغانستان به نفع این کشور تمام شده است، اما عمران خان؛ صدراعظم این کشور گفته است که همکاری با امریکا در افغانستان به ضرر اسلام‌آباد تمام شد.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
25 سنبله 1400
عمران خان: همکاری با امریکا در افغانستان به ضرر پاکستان تمام شد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

وی، در مصاحبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که 80 هزار پاکستانی، در جریان حضور نیروهای خارجی در افغانستان جان‌های شان را از دست داده‌اند.
پیش از این، انتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا گفته بود که منافع پاکستان در افغانستان، با منافع ایالات متحده در تضاد است.
اما عمران خان در واکنش به اظهارات وی، گفت که پاکستان به عنوان متحد ایالات متحده، 480 بار هدف حمله‌های طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته است.
با این حال تحلیلگران سیاسی به این باورند که در چند دهه‌ اخیر، همسایه‌های کشور بخش از بحران در افغانستان بوده‌اند.
نصرالله فلک؛ آگاه امور سیاسی به کلید گفت که مداخله کشور های همسایه در امور کشور، سبب شده تا جنگ در افغانستان روی این کشورها نیز تاثیرات منفی برجا بگذارد.
از سویی هم، صدر اعظم پاکستان گفته است که جامعه جهانی، باید به طالبان فرصت دهد تا به وعده‌های خود عمل کنند.
عمران خان گفت، بهترین راه برای تامین صلح و ثبات در افغانستان، تعامل با طالبان و ایجاد انگیزه برای تشکیل دولت فراگیر و حفظ حقوق بشری است.
با این حال، عبدالباری عارض؛ آگاه امور سیاسی می‌گوید که رهبری پاکستان، همواره تلاش کرده است که در امورد افغانستان دست بالا داشته باشد و ناامنی این کشور دست پرورده‌ خودش است.
به گفته وی، روابط پاکستان و امریکا پس از روی کار آمدن طالبان، رو به وخامت گذاشته است.
این در حالی‌ست که پس از روی کار آمدن طالبان و آماده‌گی‌ها برای اعلام کابینه جدید، رییس آی‌اس‌آی پاکستان به کابل آمد و با رهبری طالبان و برخی سیاسیون افغان دیدار کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA