ads

خلیلزاد: فرار غنی باعث ناکامی طرح انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد

زلمی خلیلزاد، محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان را مسوول سقوط حکومت خوانده، می‌گوید که فرار وی باعث ناکام شدن طرح انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد.

نویسنده: جمشید مجددی
25 سنبله 1400
خلیلزاد: فرار غنی باعث ناکامی طرح انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شد

نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در مصاحبه با روزنامه فایننشیل تایمز بریتانیا گفت، بر اساس طرحی که ساعات پیش از سقوط کابل به دست طالبان روی آن توافق شد، قرار بود رئیس جمهور پیشین افغانستان، تا دستیابی به یک توافق در مورد حکومت آینده، در سمت‌اش باقی بماند.
خلیلزاد افزود، قرار بود طالبان تا زمان توافق روی حکومت آینده، به کابل وارد نشوند، اما پس از فرار غنی، نیروهای امنیتی وظایف شان را ترک کردند که این وضعیت، باعث شد تا طالبان وارد پایتخت افغانستان شوند.
گفتنی‌ست که به‌تاریخ 14 اگست سال جاری میلادی، عبدالله عبدالله؛ رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین، در یک پیام ویدیویی از فرار محمد اشرف غنی از افغانستان خبر داد.
همزمان با آن، طالبان وارد شهر کابل گردیدند و روند انتقال شهروندان خارجی و همکاران افغان شان، در میدان هوایی بین‌المللی کابل آغاز گردید.
در جریان روند تخلیه 17 روزه در میدان هوایی کابل، دو حمله انتحاری در نزدیک این میدان، جان دست‌کم 180 تن به‌شمول 13 نظامی امریکایی را گرفت.
از سویی هم، در یک حمله طیاره‌ بدون سرنشین امریکایی در کابل نیز دست‌کم 10 غیر نظامی جان باختند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA