ads

تقویت و تجهیز بسیج مردمی در کار است

در حالی‌که بعد از ولایت‌های جوزجان، سمنگان و سرپل خبر از سقوط مراکز ولایات بغلان و بدخشان در شمال کشور داده شده، رییس جمهور غنی غرض ملاقات با قوماندانان و شماری از سران جهادی برای ایجاد هماهنگی در برابر طالبان به مزار شریف رفته است.

کلید
20 اسد 1400
تقویت و تجهیز بسیج مردمی در کار است

با آن‌که این نوع سفرها در بلندبردن روحیه امنیتی نقش خودش را دارد؛ اما لازم بود پیش از آن‌که شمال کشور با مشکلات سقوط چند ولایت روبه‌رو گردد، این‌گونه سفرها برای تمرکز بیش‌تر روی برنامه‌های امنیتی برای از دست‌ندادن این ولایات صورت می‌گرفت.
یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از حملات طالبان، بسیج ملی و مردمی است که نتایج مثبت آن در هرات به وضاحت مشاهده گردیده است.
در نشست غنی با رهبران جهادی با توجه به این مساله در بلخ، روی چه‌گونه‌گی تجهیز و بسیج خیزش‌های مردمی بحث صورت گرفته و موارد یاد شده در آن به بررسی گرفته شده ‌است.
اما این سفر غنی کمی دیر، در حالی صورت گرفته است که گفته می‌شود مراکز ولایت‌های بغلان و بدخشان در شمال و فراه در جنوب‌غرب کشور همین دیشب به تصرف طالبان در آمده‌اند.
رییس جمهور غنی، در حالی به بلخ رفته است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا ضمن این‌که از حمایت این کشور از نیروهای افغان اطمینان داده، گفته است که از فیصله‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پشیمان نیست و نیاز است تا رهبران افغانستان علیه طالبان متحد و بسیج شوند.
فکر می‌شود، در نهایت این سخنان بایدن سبب شده باشد که پای غنی به بلخ کشیده شود و برای نتیجه ‌دادن این حرکت‌ها به سایر ولایات نیز برود.
این مساله پاسخ به این پرسش است که شماری از منتقدین می‌گویند، رییس جمهور غنی چرا به بلخ رفت؟ منتقدین این پرسش را از آن جهت مطرح می‌سازند که غنی در اوایل ماه جولای که طالبان چندین ولسوالی را در این ولایت و ولایت‌های دیگر سقوط داده بودند، به این ولایت رفته بود که در آن به مطالعه وضعیت امنیتی در شمال کشور پرداخته شده بود؛ اما با وجود آن مشکلات بیش‌تر گردید و اینک مراکز چندین ولایت به دست طالبان افتاده است، مشکل در چه بود و چرا مردم در شمال با چنین وضعیتی دست و گریبان شده و بی‌جا شده‌های آن در گوشه و کنار کابل روزگار سختی را سپری می‌کنند و از این‌که جایی برای بود و باش ندارند، در گورستان‌ها تجمع کرده‌اند.
با این حال مردم می‌پرسند که پس از این همه، رییس جمهور غنی چه هدفی از سفر به بلخ دارد و آیا این سفر نتایجی مثبتی در پی خواهد داشت و برای حفظ ولایات باقی مانده واقعاً تلاشی جدی صورت خواهد گرفت و در نهایت بلخ به عنوان مرکز قوماندانی و سوق‌الجیشی برای گرفتن ساحات از دست رفته عرض اندام خواهد کرد؟
کارشناسان به این باوراند که این گونه سفرها در بسیج عمومی مردمی در صورتی‌که اقدامات جدی در نظر گرفته شوند، نقش اساسی داشته می‌تواند و حتی باعث اتحاد میان سران سیاسی شده و در نهایت سبب تغییرات مثبت خواهد گردید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA