ads

صادرات افغانستان حدود 30 درصد افزایش یافته است

در حالی‌که وزارت مالیه از کاهش بیش از 3 میلیارد افغانی عواید گمرکی در یک‌ماه گذشته خبر می‌دهد، اما مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که مسدود بودن بندرها و کمرگات، تاثیر زیادی روی صادرات و واردات در کشور نداشته است.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
11 اسد 1400
صادرات افغانستان حدود 30 درصد افزایش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

مسوولان وزارت مالیه، می‌گویند در حال‌ حاضر حکومت در هفت بندر تجارتی، فعالیت گمرکی ندارد و عواید گمرکی نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
رفیع تابع؛ سخنگوی این وزارت به کلید گفت که بندرهای اسلام قلعه، تورغندی، ابونصر فراهی، سپین بولدک، آی خانم، دند پتان و شیرخان، در کنترول طالبان قرار دارد و خدمات گمرکی در این بندرها متوقف است.
به گفته وی، حکومت در ماه جوزای سال جاری، 7.3 میلیارد افغانی عواید از گمرکات جمع‌آوری کرده بود که این رقم در ماه سرطان به 4.6 میلیارد افغانی کاهش یافته است.
اما مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که در شش ماه نخست سال‌ جاری، صادرات افغانستان حدود 30 درصد افزایش یافته ‌است.
فواد احمدی؛ سخنگوی این وزارت به کلید گفت، هرچند مسدود بودن بندرها خالی از تاثیرات منفی نیست، اما صادرات و واردات افزایش داشته است.
از سویی هم، یونس مومند؛ معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، با ابراز نگرانی از محدود شدن فعالیت‌های شماری از گمرکات، گفت که جنگ و ناامنی و تصرف گمرکات از سوی طالبان، زیان‌های زیادی به سکتور خصوصی وارد کرده و روند فرار سرمایه از کشور را نیز تسریع بخشیده‌ است.
با این حال، وی گفت که صادرات کشور به امارت متحده عربی، هند، پاکستان، چین، ازبیکستان، تاجکستان، ترکیه، ایران، آلمان و عربستان سعودی، افزایش یافته‌ است.
این در حالی‌ست که درکنار تشدید جنگ و ناامنی در بخش‌هایی از کشور و تسلط طالبان بر بندرها، در روزهای اخیر پول افغانی در برابر اسعار خارجی به‌خصوص دالر نیز افت کرده است.
از سویی هم، به گفته مسوولان حکومتی، پس از حاکمیت طالبان در شماری از بندرها، خدمات گمرکی به صورت کامل متوقف شده ‌است.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA