ads

نگرانی‌ها از فعالیت داعش در اطراف شهر کابل

در پی نشر گزارش کمیته نظارت شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد در مورد افزایش حضور جنگ‌جویان داعش در اطراف شهر کابل، شماری از آگاهان می‌گویند که حکومت، باید این خطر را برای جامعه جهانی برجسته ساخته و جلو پیشرفت این گروه را بگیرد.

نویسنده: مقدس هاشمی
3 اسد 1400
نگرانی‌ها از فعالیت داعش در اطراف شهر کابل
عکس از شبکه‌های اجتماعی

در گزارش اخیر کمیته نظارت شورای عالی امنیت سازمان ملل متحد، آمده که حضور جنگ‌جویان شاخه خراسان داعش در اطراف کابل، بیشتر شده و این گروه مصروف سربازگیری است.
از سویی هم، در این گزارش گفته شده که جنگ‌جویان شاخه خراسان داعش، با وجود از دست دادن رهبران، افراد، جغرافیا و زیان‌های مالی فراوان در سال 2020 میلادی، به ولایت‌های نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و کندز نقل مکان کرده‌اند.
در گزارش آمده که گروه داعش، تلاش دارد تا جنگ‌جویان گروه طالبان و سایر تندروان را جذب کند و نیز جنگ‌جویانی را از سوریه، عراق و مناطق جنگ‌زده جذب کند.
در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که گروه‌های افراطی به شمول داعش و القاعده، در افغانستان حضور داشته و باید چشم و گوش نهادهای کشفی و امنیتی باز باشد.
سید ناصر موسوی؛ آگاه امور سیاسی امروز یک‌شنبه (3 اسد) در صحبت با کلید گفت که در شرایط کنونی، نیاز است تا حکومت افغانستان نسبت به حضور گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده، بی‌تفاوت نباشد و این خطر را برجسته سازد.
موسوی، تاکید کرد که اگر اقدامات به موقع علیه این گروه‌ها صورت نگیرد، افغانستان به خانه تروریستان بین‌المللی مبدل خواهد شد.
از سویی هم، عتیق الله امرخیل؛ آگاه امور نظامی، نظامیان افغان را متهم به بی‌پروایی کرده، می‌گوید که نیروهای امنیتی، نسبت به وظایف محوله شان بی‎تفاوت عمل می‌کنند.
وی، افزود که نهادهای تحصیلی در افغانستان، به مکان‌های ترویج افراطیت مبدل گردیده و برای جلوگیری از آن، نیاز است تا حکومت و نهادهای کشفی، به‌گونه عاجل اقدام کنند.
با این همه، احمد ضیا ضیا؛ معاون سخنگوی وزارت امور داخله، گفت که تمام مناطق به‌خصوص ولسوالی‌های کابل، زیر کنترول نیروهای کشفی قرار دارد تا جلو فعالیت‌های تروریستی گرفته شود.
این درحالی‌ست که حکومت افغانستان، گروه طالبان را به نقض توافق‌نامه صلح این گروه با امریکا متهم نموده، می‌گوید که گروه طالبان، روابط خود را با شبکه القاعده، مستحکم ساخته است.
آگاهان امور، به‌این باورند که روابط طالبان با شبکه القاعده، سبب ایجاد جای پای برای گروه‌های تروریستی در افغانستان شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA