ads

نگرانی ولسی‌جرگه از وضعیت بی‌جا شده‌گان داخلی

در پی تشدید جنگ و ناامنی در بخش‌هایی از کشور، شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می گویند، هزاران تن در ولایت‌های مختلف، آواره شده و از کم‌ترین امکانات زنده‌گی هم بهرمند نیستند.

نویسنده: خیرالبنات سادات
21 سرطان 1400
نگرانی ولسی‌جرگه از وضعیت بی‌جا شده‌گان داخلی

این نماینده‌گان مردم، از حکومت و سایر نهادهای کمک‌رسان ملی و بین المللی، خواستند تا به وضعیت بی‌جاشده‌گان داخلی رسیده‌گی کنند.
میررحمان رحمانی؛ رییس ولسی جرگه امروز دوشنبه (21 سرطان) در نشست عمومی این مجلس، وضعیت بی‌جاشده‌گان داخلی را نگران‌کننده خوانده، از حکومت و سایر نهادهای کمک‌رسان خواست تا به وضعیت آنان توجه جدی نمایند.
از سویی هم، رحمانی از کمیسیون کوچی‌ها، قبایل و بی‌جاشد‌ه‌گان داخلی خواست تا در همآهنگی با ادارات ذیربط، به مشکلات بی‌جا شده‌گان رسیده‌گی کند.
در همین حال، فریده بیگ‌زاد؛ نماینده مردم بادغیس در ولسی جرگه گفت، همزمان با تشدید جنگ و دست به دست شدن ولسوالی‌ها میان نیروهای افغان و گروه طالبان، صدها خانواده از مناطق شان بی‌جا و به ولایت‌های همجوار آواره شده‌اند.
به گفته وی، این بی‌جا شده‌گان به غذا و آب آشامیدنی دسترسی ندارند و اگر کمک‌ها به موقع به آنان نرسد، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
از سویی هم، رمضان بشردوست؛ عضو ولسی‌جرگه، از وزارت‌های امور مهاجرین و عودت کننده‌گان، وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث و وزارت احیاء و انکشاف دهات که مسوولیت تطبیق برنامه دسترخوان ملی را دارند خواست که در همآهنگی با صلیب سرخ و سایر نهادهای کمک‌رسان، هرچه زودتر برای بی‌جاشده‌گان داخلی، کمک کنند.
با این همه، وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید، در سه ماه نخست سال 1400 هجری خورشیدی، بیش از 35 هزار خانواده، در نتیجه نبردها از خانه‌های شان بی‌جا شده‌اند.
عبدالباسط انصاری؛ سخنگوی این وزارت به کلید گفت که مرحله سروی بی‌جا شده‌گان داخلی در شماری از ولایت‌ها تکمیل گردیده و در برخی ولایت‌ها نیز جریان دارد.
به گفته انصاری، تا کنون بیش از 30 هزار خانواده، تحت پوشش کمک‌های وزارت امور مهاجرین و عودت ‌کننده‌گان قرار گرفته است.
این در حالی‌ست که در کنار جنگ و ناامنی، خشک‌سالی، حوادث طبیعی، فقر و بیکاری نیز از عوامل ازدیاد بی‌جا شده‌گان داخلی در افغانستان به‌حساب می‌آید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA