ads

پوتین و بایدن در مورد افغانستان نیز صحبت کرده‌اند

هرچند قراراست تا سه ماه دیگر، نیروهای امریکایی به گونه‌ی کامل افغانستان را ترک کنند و بن‌بست گفت‌وگوهای صلح نیز هنوز پا برجاست؛ اما دیدار رییس جمهوری ایالات متحده امریکا و روسیه در نشست ژنو، امیدواری‌ها را نسبت به شکسته‌شدن بن‌بست گفت‌وگوهای صلح افغانستان به وجود آورده‌است.

مقدس هاشمی
27 جوزا 1400
پوتین و بایدن در مورد افغانستان نیز صحبت کرده‌اند

در این نشست که روز چهارشنبه میان روسای جمهور ایالات متحده امریکا و روسیه برگزارشد، جوبایدن رییس جمهوری امریکا پس از این نشست در جمعی از خبرنگاران از پیشنهاد پوتین برای ارائه کمک به امنیت افغانستان خبر داده است.

وی، گفته است که در این نشست، پوتین امیدواری خود را نسبت به تامین صلح و امنیت درافغانستان نیز ابرازکرده‌است.

درهمین حال، شماری از کارشناسان به روز پنج‌شنبه در صحبت با کلید، می‌گویند که مسکو منافع واضح و مشخص درافغانستان داشته و نیازاست در بحث‌های مرتبط به افغانستان دخیل باشد.

محمد عمر کمال، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد پوهنتون در صحبت با کلید، گفت که امریکا به این نتیجه رسیده‌است که برای حفظ منافع درازمدت‌اش در منطقه به همکاری مسکو نیاز دارد.

به گفته‌ی وی، هردو کشور باورمند به‌آوردن صلح و شریک‌سازی گروه طالبان درحکومت آینده افغانستان می‌باشند.

ازسویی هم، شماری ازآگاهان امورسیاسی به این باورند که همزمان با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، کشورهای همسایه به شمول مسکو نگران گسترش دامنه‌ی افراط گرایی در منطقه است.

جواد سجادی، آگاه امورسیاسی به کلید گفت، کشورهای همسایه به شمول پاکستان و مسکو به گونه‌ی تاکتیکی از گروه طالبان حمایت کردند و حال همزمان با خروج نیروهای امرکایی از افغانستان نگران ظهور افراط گرایی دراین کشورها اند.

به گفته‌ی وی، مسکو پیش‌تراز هرزمان دیگر نیازمند همکاری با ایالات متحده امریکا در امر مبارزه به تروریزم و افراط‌گرایی در منطقه است.

این درحالی‌ست که بن بست روی گفت‌وگوهای صلح پابرجاست و با گذشت ماه هیچ نشست رسمی میان هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ی دوطرف صورت نگرفته است.

از سوی هم، نشست ترکیه که قرار بود روی روند صلح افغانستان دراستانبول برگزار گردد بی سرنوشت باقی مانده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA