ads

کرونا در افغانستان؛ کار تابوت‌سازان و گورکنان رونق یافته است

هرچند افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا و تعداد قربانیان ناشی از آن، باعث نگرانی مردم شده است، اما برخی تابوت سازان و گورکنان می‌گویند که کار و بار شان رونق پیدا کرده است.

نویسنده: مقدس هاشمی
26 جوزا 1400
کرونا در افغانستان؛ کار تابوت‌سازان و گورکنان رونق یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

عباس که شغل‌اش قبرکنی است، درصحبت با کلید گفت، شش سال می‌شود که مصروف این کار است و در دوسال اخیر و همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، کارو بارش بیشتر شده است.
عباس گفت که وی و همکاران‌اش، همه‌روزه به‌صورت میانگین، بیست تا سی قبر را برای جان باخته‌گان آماده می‌سازند.
با این حال، وی گفت که نسبت به سال گذشته، واقعات مرگ‌ومیر کمتر شده است.
عباس، افزود که سال گذشته در جریان موج اول ویروس کرونا، همه روزه حدود 90 قبر را برای جان باخته‌گان آماده می‌کرد.
در همین حال، شماری از شهروندان کشور، با انتقاد ازعملکرد ضعیف حکومت برای وضع محدودیت‌ها برگشت‌وگزار می‌گویند، عدم وضع محدودیت باعث افزایش واقعات مثبت و قربانیان ویروس کرونا شده است.
امین؛ یک‌تن از باشنده‌گان پایتخت درصبحت با کلید گفت که مردم، به توصیه‌های وزارت صحت عامه توجه نکرده و هنوز هم تجمعاتی را تشکیل می‌دهند‎.
با این همه، وزارت صحت عامه یک‌باردیگر هشدارمی‌دهد، درصورتی‌که مردم به توصیه‌های صحی توجه نکنند، افغانستان با بحران تازه مرگ‌و‌میر ناشی از ویروس کرونا مواجه خواهد شد.
میرویس علی‌زی؛ معاون سخنگوی این وزارت به کلید گفت، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تا ده روز دیگر به قله موج سوم می‌رسیم و شیوع این ویروس بیشتر می‌شود.
وی ازمردم خواست که درخانه بمانند تا از انتشار بیشتر ویروس در جامعه خودداری کنند.
با این حال، میررحمان رحمانی؛ رئیس ولسی‌جرگه درنشست امروز چهارشنبه (26 جوزا) این مجلس، با انتقاد از کم‌بود تجهیزات طبی و آکسیجن درشفاخانه‌ها، ازکمسیون صحت عامه ولسی‌جرگه خواست که درهمآهنگی با وزارت صحت عامه، اقداماتی را روی دست گیرد.
این درحالی‌ست که تا کنون، بیش از 177 میلیون تن در سراسر جهان، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، بیش از 3 میلیون و 289 هزارتن جان باخته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA