ads

خشک‌سالی باعث کاهش محصولات زراعتی در غرب افغانستان شده است

براساس آمارهای ارائه شده، ولایت‌های غربی افغانستان برای رفع خشک‌سالی، به بیش از ۲۵۰ میلی متر بارنده‌گی نیاز دارند در حالی‌که میزان بارنده‌گی درسال گذشته هجری خورشیدی در بیشتر این ولایت‌ها حدود ۱۰۰میلی متر و یا کمتر از آن بوده است.

نویسنده: مهرو سروری
26 جوزا 1400
خشک‌سالی باعث کاهش محصولات زراعتی در غرب افغانستان شده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

بشیر احمد احمدی؛ سرپرست ریاست زراعت ولایت هرات، با اشاره به ۱۱۰ میلی‌متر میزان بارنده‌گی در این ولایت و کاهش ۵۰ درصدی حاصلات غله‌‌جات گفت، در سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی حاصلات گندم بیش از ۶۵۰ هزارمتریک تن بود، اما در سال جاری این رقم به ۳۲۰ هزار متریک تن کاهش یافته است.
به گفته وی،۹۰ هزار هکتار زمین تحت کشت للمی در این ولایت، به دلیل خشک‌سالی از بین رفته و حاصلات ۱۰۰ هزارهکتار زمین آبی نیز درسال جاری ۲۰ درصد کاهش یافته است.
در همین حال؛ عبدالمنان متین؛ رئیس زراعت ولایت فراه نیز وضعیت کشت و زراعت را در این ولایت، بسیار بد خوانده و از کاهش ۴۰ درصدی حاصلات گندم، ۳۰ درصدی محصولات درختی و کاهش ۲۵ درصدی کشت تربوز، به عنوان پیامدهای عمده خشک‌سالی در این ولایت یادآوری می‌کند.
به گفته وی، سال گذشته ۲۷ میلی متر باران در ولایت فراه بارید در حالی‌که نیاز این ولایت، بیش از ۱۰۰ میلی‌متر است.
از سویی هم، عبدالتواب نایب؛ رئیس زراعت ولایت بادغیس می‌گوید، بیشتر زمین‌های زراعتیدر این ولایت، للمی است و به دلیل نبود آب کافی و باران‌های به موقع، بیشتر آنها از بین رفته است.
وی، با آن‌که آمار دقیقی از میزان کاهش حاصلات ارائه نمی‌کند، اما می‌گوید که بیش از ۶۰ هزار مزرعه ولایت بادغیس، تحت کشت گندم قرار دارد که سال گذشته ۱۶۰ هزار تن گندم از این ولایت بدست آمد.
اما به گفته نایب، درسال جاری این رقم به شکل قابل ملاحظه‌ای‌ کاهش خواهد یافت.
وی افزود، میزان نیازمندی ولایت بادغیس به بیش از ۲۵۰ میلی مترباران در سال است و میزان بارنده‌گی در سال جاری، تاکنون به ۲۳۵ میلی متر رسیده است.
با این حال، محمد بلال امیری؛ رئیس زراعت ولایت غور نیز میزان بارنده‌گی در این ولایت را ۱۴۰ میلی‌متر و نیازمندی را بیش از ۲۵۰ میلی متر می‌خواند.
امیری گفت، بیش از ۹۰ درصد حاصلات للمی در ولایت غور، از خشک‌سالی متاثر شده است.
وی، افزود که برعلاوه بر پیامدهای ناشی از خشک‌سالی؛ حاصلات گندم در سال جاری از ۱۴۰ هزار متریک تن به کمتر از ۲۰ هزار متریک تن کاهش خواهد یافت.
آمارهای ارائه شده از سوی اداره‌های زراعت ولایت‌های هرات، فراه، غور وبادغیس نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از میوه‌های زودرس نیز بر اثر خشک‌سالی و سردی بیش از حد هوا، از بین رفته و سطح آب‌های زیر زمینی نیز در برخی از این ولایت‌ها از جمله فراه ۱۰۰ متر پائین رفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA