ads

مس‌گران بلخ نگران از بین رفتن صنعت مس‌گری در این ولایت‌اند

صنعت مس‌گری، یکی از صنایع قدیمی و پر طرفدار در ولایت بلخ است که در سال‌های اخیر، به‌دلیل وارد شدن ظرف‌های یک‌بار مصرف و بی‌کیفیت، در حال نابودی است.

نویسنده: جواد نبی‌زاده
25 جوزا 1400
مس‌گران بلخ نگران از بین رفتن صنعت مس‌گری در این ولایت‌اند

رسته مس‌گری، یکی از مکان‌های معروف شهر مزارشریف بوده که در گذشته، بیش از 40 دوکان در آن فعال بود، اما با گذشت زمان، تنها 4 دوکان مس‌گری در این رسته باقی مانده است.
حاجی عبدالغفور؛ یک تن از مس‌گران قدیمی این شهر به کلید گفت که نزدیک به 50 سال، مصروف کار در این بخش است.
وی با ابراز نگرانی از نابودی صنعت مس‌گری، گفت که این صنعت، هیچ‌گاهی به این اندازه ضعیف و بی رونق نشده بود.
عبدالکریم؛ یک تن دیگر از مس‌گران در ولایت بلخ که به دلیل نبود بازار، از این صنعت دست کشیده است، می‌گوید که در قریه‌ها جنگ جریان دارد و در داخل شهر نیز مردم بیشتر از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده می کنند.
ویف گفت که هیچ‌ کسی به خرید ظرف‌های مسی علاقه ندارد.
در همین حال عبدالقیوم؛ یک تن از دوکان‌داران رسته مس‌گری شهر مزارشریف، از حکومت می‌خواهد که برای رشد این صنعت، معادن مس کشور را استخراج نموده و مس را با قیمت پائین در اختیار آنان قرار دهد تا با اجناس وارداتی رقابت کنند.
از سویی هم، مقام‌های محلی بلخ، واردات ظروف یک‌بار مصرف و بی‌کیفیت را یکی از دلایل سقوط صنعت مس‌گری در شهر مزارشریف می‌خوانند.
شیر احمد سپاهی‌زاده؛ رئیس صنعت و تجارت بلخ گفت که حکومت، در تلاش است تا با راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، مارکیت خوبی برای صنایع مسی فراهم ساخته و جلو نابودی آن‌را بگیرد.
از مس، در ساختن ظرف‌های آشپزخانه، آفتابه لگن، پتنوس، چاینک و دیگر اجناس، استفاده می‌شود و هنوزهم، در قریه‌های شمال کشور نیز استفاده از ظرف‌های مسی رایج است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA