ads

حکومت افغانستان و طالبان یک‌دیگر را به عدم آماده‌گی برای مذاکرات متهم می‌کنند

حکومت افغانسان و گروه طالبان؛ برای آغاز دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی اعلام آماده‌گی کرده و یک‌دیگر را به عدم آماده‌گی و تمکین به آغاز این مذاکرات متهم می‌کنند‌.

نویسنده: بهشته محمدی
25 جوزا 1400
حکومت افغانستان و طالبان یک‌دیگر را به عدم آماده‌گی برای مذاکرات متهم می‌کنند

هرچند نگرانی‌ها از به حاشیه رفتن مذاکرات بین‌الافغانی و گرم شدن میدان‌های جنگ میان نیروهای افغان و طالبان وجود دارد، اما دو طرف بر آغاز دور بعدی مذاکرات تاکید دارند.
در همین حال، شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان، آماده آغاز گفت‌وگوها است و از طالبان نیز می‌خواهد تا برای آن آماده شوند.
فریدون خوزون؛ سخنگوی این شورا در صحبت با کلید گفت، تا هنوز پیشرفتی در پروسه صلح صورت نگرفته است و تعدادی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت، در دوحه و شماری از آنان نیر در کابل حضور دارند.
با این حال گروه طالبان می‌گوید که هیئت مذاکره‌کننده این گروه، آماده آغاز مذاکرات در دوحه است.
به گفته دفتر سیاسی طالبان، تمام اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان، در دوحه حضور ندارند.
محمد نعیم؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به کلید گفت، با آن‌که در این اواخر نشست رسمی میان دو طرف برگزار نشده است، اما تماس‌های غیر رسمی جریان دارد.
در همین حال، یک هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در دوحه، نسبت به آغاز دور بعدی مذاکرات ابراز امیدواری می‌کند.
شریفه زرمتی؛ عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت به کلید گفت که اعضای این هیئت، مصروف مشوره و تماس با اقشار جامعه و کشور‌های مختلف‌اند.
با این همه، آگاهان امور می‌گویند که به دلیل امتیاز طلبی در دور بعدی مذاکرات، درگیری‌ها در نقاط مختلف کشور شدت گرفته است.
برنا صالحی؛ آگاه امور سیاسی در صحبت با کلید گفت که پس از آغاز گفت‌وگوهای قطر، دو طرف درگیر به آنچه از آنان خواسته شد تمکین نکرده‌اند.
به گفته وی، حکومت افغانستان برای ایجاد حکومت مؤقت و طالبان به آتش‌بس که خواست‌های اساسی برای برقراری صلح در کشور است، هیچ‌گونه توجه نکردند.
وی، افزود که بحران جنگ در افغانستان تنها از راه مذاکره می‌تواند حل شود.
این درحالی‌ست که در دو ماه اخیر جنگ میان نیروهای افغان و طالبان در بخش‌های از کشور شدت گرفته که باعث کاهش اعتماد مردم نسبت به روند صلح شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA