ads

خانواده‌های قربانیان جنگ در هرات خواهان پایان جنگ اند

در حالی‌که خانواده‌های قربانیان جنگ جاری در ولایت هرات، خواستار برقراری آتش‌بس هستند، اما والی این ولایت، بر سرکوب طالبان از طریق جنگ تاکید می‌کند.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
12 ثور 1400
خانواده‌های قربانیان جنگ در هرات خواهان پایان جنگ اند

سیدوحید قتالی؛ والی هرات، رهبری طالبان را فاسد خوانده، گفت که رهبران این گروه، به هدف تحقق خواسته‌های کشورهای منطقه، اراده‌ای برای تامین صلح ندارند.
قتالی افزود که اکنون، صلح و آتش‌بس مخاطب ندارد و حکومت افغانستان تحت نام صلح، ملت را تسلیم جهل تاریخ نخواهد کرد.
در همین حال، برخی فعالان مدنی و خانواده‌های قربانیان جنگ، امروز یکشنبه (12 ثور) با راه‌اندازی یک تجمع مسالمت‌آمیز، تاکید کردند که بدون هیچ قید و شرطی انتخابات می‌خواهند و باید آتش‌بس در افغانستان برقرار شود.
آنان شعارها “آتش‌بس خط سرخ ماست و ما به عقب بر نمی‌گردیم” را سر دادند.
با این حال، عبدالباقی؛ یک تن از آواره‌گان جنگ جاری باشنده اصلی ولایت غور است، می‌گوید که آتش جنگ، فرزندش را از وی گرفته و خانه‌اش را نیز ویران کرده است.
عبدالباقی، از طرف‌های جنگ می‌خواهد که به خاطر تامین صلح در کشور، آتش‌بس کنند.
از سویی هم، برخی از خانواده‌های قربانیان و آواره‌گان جنگ، قطعنامه‌ای را صادر کردند و از گروه طالبان خواستند که به هدف تسریع مذاکرات صلح، در نشست استانبول اشتراک کند.
فیصل یارمند؛ مسوول یکی از نهادهای حامی جوانان در ولایت هرات، گفت که در مذاکرات صلح، طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان بودند که اکنون این خواسته شان، در حال تحقق است.
یارمند تاکید کرد که این گروه، اکنون برای برقراری آتش‌بس دایمی بهانه‌ای ندارد و باید توقعات مردم افغانستان را برآورده سازد.
با این همه، شماری از زنان که از قربانیان اصلی جنگ افغانستان دانسته می‌شوند، در کنار خانواده‌های قربانیان جنگ ایستاده و صدای صلح خواهانه شان را بلند کردند.
آنان گفتند، صدای انفجار و انتحار و تشدید جنگ در ماه رمضان، آرامش را از ملت افغانستان ربوده است.
این زنان،از طالبان خواستند که جنگ جاری را هرچه زودتر، پایان دهند.
قربانیان جنگ، در حالی صدای صلح‌خواهی را بلند کرده‌اند که در هفته‌های اخیر، طالبان مسلح خشونت‌ها را در ولسوالی‌های این ولایت افزایش داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA