ads

محب: در مورد حمله موتر بالای لوگر اطلاعات قبلی وجود داشته‌است

شام روز جمعه، درنتیجهی حمله موتربم در مربوطات ناحیه اول شهر پل علم ولایت لوگر، 21 تن از افراد ملکی جان باختند و بیش از 90 تن زخم برداشتند.

خیرالبنات سادات
11 ثور 1400
محب: در مورد حمله موتر بالای لوگر اطلاعات قبلی وجود داشته‌است

 حیات‎الله حیات، سرپرست وزارت امور داخله، می‎گوید که پس از اتمام بررسی‎های تیم تخنیکی مشخص خواهد شد که آیا اطلاعات قبلی در رابطه به این حمله وجود داشته است یا خیر.

اما حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، می‎گوید که اطلاعات قبلی در رابطه به حمله‎ی موتربم در لوگر وجود داشته؛ اما نیروهای کشفی و استخباراتی موفق به مهار آن نشدند.

حیات‎الله حیات، سرپرست وزارت امور داخله روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت، طالبان به منظور امتیازگیری در گفت‎وگوهای صلح و ایجاد بی‎اعتمادی میان مردم و حکومت، غیرنظامیان را هدف قرار می‎دهند.

عبدالله، یکی از شاهدان عینی حمله‌ی موتربم در لوگر را، در حالی که مقابل درب ورودی شفاخانه‌ی ایمرجنسی کابل برای دانستن وضعیت صحی مادرش لحظه‌شماری می‌کرد، رویداد شب گذشته را این گونه بازگو می‌کند:

“شام را آذان داده بود و ما مصروف افطار بودیم، خانه‌ی ما در 200 متری محل این رویداد قرار داشت، یک انفجار نیرومند رخ داد و تمامی شیشه‌های خانه‌ی ما ریخت و در نتیجه مادرم شدیداً زخمی شد، از شب تا حالا هیچ خبری از مادرم ندارم.”

با این حال، حمله‌ی موتربم در لوگر و افزایش تلفات غیرنظامیان، واکنش نهادهای حقوق بشری را نیز برانگیخته‌است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حمله‌ی موتربم در پل علم را جنایت جنگی می‌داند و از  طرفین درگیر جنگ می‌خواهد تا از روش‌ها و تاکتیک‌هایی بهره نگیرند که منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان شود.

نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که طرفین جنگ باید حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی را رعایت نموده و با کشتار غیرنظامیان مرتکب جرایم جنگی نشوند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان نظامی، ضعف نهادهای کشفی و استخباراتی، تعیینات سلیقه‌یی در سکتورهای امنیتی و فساد را از دلایل اصلی ناکامی حکومت در مهار این گونه حملات عنوان می‌کنند.

صادق شینواری، آگاه نظامی می‌گوید، تا زمانی‌که اصلاحات جدی در سطوح رهبری نهاد‌های امنیتی به‌وجود نیاید و سیستم مجازات و مکافات در نظام نباشد، جلوگیری از ادامه‌ی چنین رویدادها محال خواهد بود.

این در حالی‌ست که رییس جمهورغنی؛ نیز در واکنش به حمله‌ی موتربم در مرکز ولایت لوگر گفته‌است که این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA