ads

شماری از باشنده‌های هرات از افزایش نرخ مواد خوراکی و سوختی شاکی‌اند

آنان می‌گویند که با نزدیک‌شدن به ماه رمضان بهای مواد اولیه در بازار هرات نسبت به دو هفته پیش، بیش از بیست درصد افزایش یافته‌است.

سمیه ولی‌زاده
18 حمل 1400
شماری از باشنده‌های هرات از افزایش نرخ مواد خوراکی و سوختی شاکی‌اند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

این باشنده‌های هرات می‌افزایند که برخی از تاجران و فروشنده‌ها در آستانه ماه رمضان به بهانه مسدود شدن شاهراه‌های هرات-تورغندی و هرات – اسلام قلعه نرخ مواد اولیه را بلند بردند.

نوراحمد، یکی از باشنده‌های هرات حکومت محلی را در این زمینه به بی‌تفاتی متهم کرده و بیان داشت که برخی از فروشنده‌ها و تاجران از نظام اقتصاد آزاد سوء استفاده کرده و تنها در تلاش بدست آوردن منفعت اقتصادی خویش هستند.

به گفته‌ی برخی از باشنده‌های هرات، نرخ فی کیلو گاز مایع از ۴۰ به ۶۰ افغانی، یک بسته روغن شانزده لیتر از یک هزار و ۶۵۰ به یک هزار و ۸۰۰ افغانی افزایش یافته است.

آنان تاکید می‌کند که قیمت سایر مواد اولیه نیز در بازار هرات افزایش را نشان می‌دهد.

کمیته حمایت از مستهلکین و کمیته مبارزه با احتکار و گران فروشی مکلف‌اند که نرخ مواد اولیه را در بازار هرات کنترل و از گران فروشی‌ جلوگیری کنند.

در همین‌ حال، شماری از اعضای شورای ولایتی هرات کارکرد این کمیته‌ها را سمبولیک و بی‌نتیجه می‌خوانند.

عبدالرحیم صالحی تیموری، عضو شورای ولایتی هرات به کلید می‌گوید که اعضای این کمیته‌ها به هدف گرفتن عکس فیسبوکی و تبلیغات به گونه مقطعی در بازار نظارت‌های دارند که تاکنون نتیجه کار آنان تاثیراتی بر کاهش قیمت مواد اولیه نداشته است.

تیموری می‌افزاید، برخورد قانونی یکسان با متخلفین می‌تواند شیوه مناسب برای کاهش نرخ اقلام مختلف باشد.

با این حال سعید صدیقی، معاون اتاق تجارت هرات افزایش نرخ گاز مایع را تائید می‌کند؛ اما می‌گوید که بهای مواد خوراکی تاکنون افزایش نیافته است.

معاون اتاق تجارت هرات هشدار می‌دهد، مسدودبودن این شاهراه‌های هرات – اسلام قلعه و هرات-تورغندی در روزهای آینده بازار هرات را به معضل کمبود مواد اولیه مواجه خواهد کرد.

در 25 دلو سال گذشته هجری خورشیدی، بر اثر آتش‌ گرفتن صدها موتر در گمرک اسلام‌قلعه ولایت هرات، حدود ۴۰ میلیون دالر خساره، به موترداران وارد شده است.

موترداران و راننده‌گان متضرر در آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه اکنون با برپاکردن خیمه تحصن شاهراه های هرات- تورغندی و هرات اسلام قلعه را مسدود نمودند.

آنان می‌گویند، تا زمانی که دولت خساره آنان را نپردازد، شاهراه‌ها را باز نخواهند کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA