ads

افزایش ناامنی‌ها در ولایت هرات باعث نگرانی مردم شده است

شماری از فعالان مدنی و باشنده‌گان ولایت هرات، از افزایش حمله‌های انفجاری و گسترش نفوذ طالبان در این ولایت، ابراز نگرانی می‌کنند.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
12 حمل 1400
افزایش ناامنی‌ها در ولایت هرات باعث نگرانی مردم شده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

در تازه‌ترین مورد، در ۲۴ ساعت گذشته، در دو حمله‌ انفجاری جداگانه بالا پوسته امنیتی کمرکلاغ ولسوالی انجیل و مدیریت امنیت ملی ولسوالی شیدند، شش سرباز پولیس و امنیت ملی جان باخته و حدود پنج تن دیگر زخم برداشته‌اند.
محمد رفیق شهیر؛ رئیس شورای متخصصان هرات به کلید گفت که افزایش حمله‌های انفجاری به خصوص استفاده از موترهای مملو از مواد انفجاری، نشان دهنده گسترش نفوذ طالبان در این ولایت است.
شهیر افزود که اکنون، طالبان مسلح در حومه‌ شهر و حتی در برخی از مناطق مرکزی هرات نفوذ کرده‌اند.
وی تاکید کرد که حکومت، به دلیل کمبود نیروی امنیتی و تجهیزات جنگی، قادر به مبارزه نیست.
به گفته رئیس شورای متخصصان هرات، به‌دلیل این چالش‌ها برخی از نیروهای امنیتی از پوسته‌های شان عقب نشینی تاکتیکی کرده و این موضوع نیز منجر به افزایش نفوذ طالبان شده است.
در همین‌حال، شماری از فعالان مدنی در ولایت هرات می‌گویند که در آستانه نشست استانبول، طالبان به هدف قدرت نمایی و امتیازگیری سیاسی، حمله‌های شان را افزایش داده‌اند.
آنان می¬گویند که در شرایط کنونی، از جریان مذاکرات تنها گروه‌ طالبان و سایر شبکه‌های تروریستی سود می‌برند.
غلام فاروق راسب؛ مسوول کمیته دادخواهی شبکه نهادهای مدنی حوزه غرب گفت، حمله‌های انفجاری اخیر در هرات، روند مذاکرات صلح با طالبان را زیر سوال برده است.
راسب، از حکومت می‌خواهد که عملیات‌های تصفیوی را گسترش دهد.
با این حال، شماری از باشنده‌گان ولایت هرات نیز به این باورند که حمله‌های تروریستی به خصوص حمله‌های موتربم در این ولایت افزایش یافته است.
آنان می‌گویند که طرف‌های جنگ، به هدف به‌دست آوردن قدرت سیاسی در میز مذاکره، با افزایش حمل‌های تروریستی و درگیری‌های مسلحانه، از مردم قربانی می‌گیرند.
باشنده‌گان هرات، حمل‌های تروریستی طالبان را جنایت‌ نابخشودنی خوانده، می‌گویند که اکنون طالبان مسلح، ابزاری برای عملی ساخت سیاست‌های خارجی در افغانستان هستند.
با این همه، یک منبع در ریاست امنیت ملی هرات به شرط ذکر نشدن نامش به کلید گفت، طالبان هر شب چهار الی پنج بار بالای پایگاه‌های امنیتی در ولسوالی‌ها حمله می‌کنند.
این منبع، تاکید کرد که تنها در انفجار چهارشنبه شب (11 حمل) بر مدیریت امنیت ملی ولسوالی شیندند، چهار تن از نیروهای امنیت ملی کشته‌ شده‌اند.
به گفته وی، در این رویداد به افراد ملکی هم تلفات وارد شده است که تاکنون رقم دقیق آن مشخص نیست.
از سویی هم، عبدالاحد ولی‌زاده؛ سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می‌گوید که در جریان یک ماه اخیر، سه حمله با استفاده از موترهای بم‌گذاری شده، بالای پوسته‌های سربازان پولیس در نقاط مختلف این ولایت صورت گرفته است.
وی گفت که در این حمله‌ها، نزدیک به پنج سرباز پولیس کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.
ولی‌زاده افزود، نزدیک به یک ماه پیش، در نتیجه یک انفجار در مرکز شهر هرات، بیش از ۵۰ فرد ملکی کشته و زخمی شدند.
با آن‌هم سخنگوی قوماندانی امنیه، گسترش نفوذ طالبان را در هرات نمی پذیرد.
وی اطمینان داد که برای دفع حمله‌های بهاری طالبان نیز نیروهای امنینی تدابیر خاص امنیتی را روی دست دارند.
طالبان، اخیرا اعلامیه‌ای را در غرب افغانستان نشر کرده و گفته که پس از این، پایگاه‌های نظامی را هدف حمله‌ قرار خواهند داد.
این گروه از مردم خواسته که از نزدیک شدن به این پایگاه‌ها خودداری کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA