ads

در سه ماه گذشته، 100 واقعه سوخته‌گی در شفاخانه استقلال ثبت شده است

همه‌ ساله ده‌ها تن در فصل زمستان، بر اثر انفجار بالون‌های گاز و آتش‌سوزی‌ها در افغانستان، جان‌ خود را از دست می‌دهند.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
14 جدی 1399
در سه ماه گذشته، 100 واقعه سوخته‌گی در شفاخانه استقلال ثبت شده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

با رسیدن فصل سرما، تعداد خانواده‌ها برای گرم‌ کردن خانه‌های ‌شان و یا دکان‌داران و نان‌وایی‌ها برای پخت‌وپز، از گاز استفاده می‌کنند، اما استفاده‌ غیر معیاری از آن باعث می‌شود که سالانه ده‌ها تن جان خود را از دست دهند.
در تازه‌ترین مورد، بر اثر انفجار بالون گاز در مربوطات ناحیه چهارم شهر کابل، پنج تن جان باختند.
فردوس فرامرز؛ سخنگوی قومندانی امنیه کابل به کلید گفت که شنبه شب (13 جدی) بر اثر انفجار بالون گاز در یک نانوایی در چهارراهی برکی، آتش‌سوزی صورت گرفت.
این یگانه حادثه نیست، بل‌که پیش از این نیز چندین تن، یا بر اثر گاز گرفته‌گی و یا آتش‌سوزی ناشی از گاز جان باخته‌اند.
با این حال، مسوولان شفاخانه‌ استقلال به کلید می‌گویند، در جریان سال جاری نزدیک به 300 تن که در اثر آتش‌سوزی آسیب دیده بودند، به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند که بیشتر آن ناشی از گاز است.
فاضل نژنگ، مدیر نرسنگ بخش سوخته‌گی شفاخانه استقلال گفت، تنها در سه ماه اخیر نزدیک به 100 تن که در رویدادهای مختلف سوختند، به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.
به گفته وی، با سرد شدن هوا، خانواده‌ها از گاز برای گرم کردن اتاق‌ها استفاده می‌کنند که بی‌احتیاطی و بی‌پروایی و مصوون نبودن بالون‌های گاز سبب می‌شود، آتش‌سوزی صورت گیرد.
از سویی هم، شماری از گاز فروشان پایتخت، از شهروندان کشور می‌خواهند که در زمان استفاده از گاز، باید بالون‌ها را در بیرون از اتاق و یا آشپزخانه بگذارند.
با گازفروشی که صحبت کردم گفت، پس از استفاده از گاز و خاموش‌کردن منقل‌ها، باید کلید بالون‌های گاز بسته شود.
در همین حال شهروندان کشور، در کنار نگرانی از بلند بودن نرخ گاز، می‌گویند که یکی از عوامل انفجار بالون‌های گاز، بی‌کیفیت بودن گاز و بالون‌ها است.
یکی از آنان گفت که حکومت باید در نرخ و کنترول کیفیت مواد نفتی، به‌گونه جدی عمل کند.
این درحالی‌ست که بی احتیاطی، استفاده از بالون‌های بی‌کیفیت و عدم آگاهی مردم در مورد خطرات گاز، از دلایل انفجار بالون‌های گاز در فصل سرما عنوان می‌شود‌.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA