ads

ولایت دایکندی در سال روان، شاهد افزایش خشونت علیه زنان بوده‌است

مسوولان ریاست امور زنان دایکندی، از افزایش بی‌پیشینه‌ی رویدادهای خشونت در برابر زنان نسبت به سال‌های گذشته در این ولایت خبر می‌دهند.

اسحق اکرمی
2 قوس 1399
ولایت دایکندی در سال روان، شاهد افزایش خشونت علیه زنان بوده‌است

 

 

براساس آماری که ریاست امور زنان دایکندی به کلید ارایه کرده، تنها در هشت ماه سال روان خورشیدی، بیش از ۱۵۰ رویداد خشونت علیه زنان در دفتر این اداره به ثبت رسیده که دو مورد قتل را نیز شامل می‌شود.

حبیبه شجاعی؛ سرپرست ریاست امور زنان دایکندی، این آمار را در مقایسه با سال‌های قبل، بسیار سرسام‌آور و بی‌پیشینه عنوان می‌کند و می گوید که در ۱۲ ماه سال گذشته، ۱۶۸ مورد خشونت علیه زنان در این اداره ثبت شده بود.

خانم شجاعی، دلایل افزایش خشونت علیه زنان  در این ولایت را، عدم رسیده‌گی به قضایای از سوی ارگان‌های عدلی و قضایی،  کم‌توجهی مسوولان دولتی، موجودیت فقر اقتصادی، بی‌کاری و خانه‌نشین‌شدن مردان در زمان قرنطین میداند.

این خشونت‌ها اکثراً در خانه علیه زنان صورت گرفته است.  در بیش‌تر موارد، زنان از سوی شوهران ‌شان مورد خشونت‌های لفظی و حتا لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

زهرا محمدی؛ یکی از فعالین حقوق زن، عمد‌هترین دلایل افزایش خشونت علیه زنان را در این ولایت، فساد در ارگان‌های عدلی و قضایی و عدم رسیده‌گی به قضایای خشونت علیه زنان از سوی نهاد های دولتی می‌داند.

نبود سارنوالی‌های منع خشونت علیه زنان در ولسوالی‌ها، کار جلوگیری و یا رسیده‌گی به قضایای خشونت را دشوارتر کرده‌است. همچنان، موجودیت فرهنگ مردسالاری در برخی ولسوالی‌های این ولایت، مانع ثبت و پی‌گیری قضایای خشونت در برابر زنان شده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA