ads

فیفا، از ولسی جرگه خواست وزرای کابینه را به گونه‌ی شفاف انتخاب کند

مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گویند، از این‌که کابینه‌ی جدید مانند حکومت گذشته، در پی توافق سیاسی میان دو جناح معرفی شده‌است، ممکن در گزینش نامزدوزرا، مصلحت‌های شخصی  و سیاسی مدنظر گرفته شده باشد.

خیرالبنات سادات
29 میزان 1399
فیفا، از ولسی جرگه خواست وزرای کابینه را به گونه‌ی شفاف انتخاب کند

فیفا می‌گوید، وظیفه ولسی جرگه است تا در چنین وضعیت، فارغ از مصلحت‌های مقطعی و به‌دور از دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه‌ی قومی، یک حکومت پاسخ‌گو و با کفایت را به‌وجود بیاورد.

این نهاد، نسبت به ‌این‌که احتمالا ولسی جرگه، تخصص و شایسته‌سالاری را قربانی مصلحت‌های مقطعی و سیاسی کند، نگران است.

یوسف رشید؛ رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، به روز سه شنبه ضمن استقبال از معرفی کابینه به ولسی جرگه، نگرانی‌ها و پیشنهادات این نهاد را در پیوند به این موضوع  ابراز داشت.

آقای رشید می‌گوید، تجارب گذشته  نشان می‌دهد که روند معرفی وزرا برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه، با بی‌نظمی‌ها، اتهامات و جنجال‌ها همراه بوده‌است.

وی می‌افزاید، کابینه‌ی جدید در حالی به این مجلس معرفی  می‌شوند که این نگرانی‌ها هنوز هم پابرجاست.

رشید، از ولسی جرگه می‌خواهد تا راهکار و میکانیزمی را برای بهبود و اصلاح این روند روی دست گیرد.

در همین حال، حسیب معترف؛ مسوول برنامه‌های پارلمانی فیفا می‌گوید، ولسی جرگه باید اسناد و مدارک تحصیلی نامزدوزرا را با دقت بررسی و از کفایت و تجربه‌ی آنان، برای پیش‌برد موفقانه‌ی سکتورهای مربوطه اطمینان حاصل کند.

آقای معترف هشدار می‌دهد که هرگونه سطحی‌نگری در این زمینه، پیامدهای ناگواری، در قبال خواهد داشت.

از سویی هم، عبدالباقی رشید؛ مسوول ارتباطات پارلمانی فیفا، از ولسی جرگه می‌خواهد تا برای جلوگیری از فساد، معامله‌گری‌ها و رفع اتهامات علیه این مجلس، در پروسه‌ی رای‌دهی به نامزدوزرا، میکانیزم روشن و شفاف را ترتیب و تطبیق کند.

پس از هشت ماه از تشکیل حکومت جدید، قرار است روز چهارشنبه، رییس جمهور غنی، اعضای کابینه را برای گرفتن رای اعتماد، به ‌ولسی جرگه معرفی کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA