ads

نگرانی مردم هرات از به توافق‌نرسید گروه‌های تماس در دوحه

شماری از آگاهان سیاسی و فعالان مدنی در هرات از عدم توافق بین گروه‌های تماس دولت افغانستان و طالبان و افزایش خشونت‌های از سوی طالبان اظهار نگرانی می‌کنند.

سمیه ولی‌زاده
16 میزان 1399
نگرانی مردم هرات از به توافق‌نرسید گروه‌های تماس در دوحه

آنان انتظار دارند که سفر رییس جمهور غنی به قطر و سفرهای عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی به کشورهای منطقه زمینه‌سازی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی شود.
یما امینی؛ یکی از آگاهان سیاسی در هرات معتقد است که گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی بدون حضور کشور میانجی نمی‌تواند به نتیجه مثبتی برسد.
امینی در ادامه می‌گوید، دیدگاه واحد میان دولت افغانستان و کشورهای منطقه در برابر گروه طالبان وجود ندارد و این نیز پروسه‌ی صلح افغانستان را خدشه‌دار خواهد کرد.
یما امینی در کنار کشور میانجی، بر شکل‌گیری دیدگاه واحد میان دولت افغانستان و اجماع منطقه‌یی نیز تاکید دارد.
آگاهان سیاسی در هرات به این باورند که گفت‌وگوهای میان افغانان سبب تامین صلح سیاسی خواهد شد، نه صلح اجتماعی.
اما سیدخلیل موید؛ یکی از فعالان مدنی هرات می‌گوید که سفرهای رهبران سیاسی به قطر و کشورهای منطقه نمی‌تواند بر روند گفت‌وگوهای صلح تاثیرگذار باشد.
موید تاکید دارد که طرفین گفت‌وگو باید برای توافقات سیاسی نیز از خود انعطاف‌پذیری نشان دهند.
این فعالان مدنی هرات بیان می‌دارند که با طولانی‌شدن گفت‌وگوها میان گروه‌های تماس، خشونت‌های طالبان افزایش یافته و رقم تلفات نظامیان و غیرنظامیان را بلند برده‌است.
در همین‌حال جواد عمید؛ عضو دیدبان شفافیت افغانستان از احتمال معاملات پشت پرده در جریان سفر رییس جمهور غنی به قطر سخن می‌زند و این موضوع را نگران‌کننده می‌داند.
آقای عمید می‌گوید که در جریان این سفر آقای غنی با اعضای هیات دولتی افغانستان و نماینده‌های طالبان به دور از دید رسانه‌ها نشست‌هایی خواهد داشت.
به گفته‌ی وی، در این نشست‌ها احتمال دارد معاملات سیاسی در پشت درهای بسته صورت بگیرد.
با این همه مسعوده کرخی؛ یکی از اعضای ولسی جرگه می‌گوید که عدم توافق بیان گروه‌های تماس و نبود دیدگاه واحد میان اعضای حکومت افغانستان اعتماد مردم را نسبت به پروسه‌ی صلح افغانستان سلب خواهد کرد.
گفتنی‌ست که از آغاز مراسم افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی تا کنون بسیاری از موارد در نشست‌های گروه‌های تماس از چشم رسانه‌ها پنهان گذاشته شده‌ و این نگرانی رسانه‌ها و مردم را نیز به همراه داشته‌است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA