ads

تشکیل شورای عالی مصالحه به بن‌بست رفته‌است

هرچند یک ماه پیش، ارگ ریاست جمهوری لست اعضای رهبری شورای عالی مصالحه ملی را نشر کرد؛ اما پس از آن، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه آن را رد کرده و گفت که این لیست در هماهنگی این شورای آماده نشده‌است.

محمد فصیح متوکل
1 میزان 1399
تشکیل شورای عالی مصالحه به بن‌بست رفته‌است

حامدکرزی، رییس جمهور پیشین کشور، صلاح‌الدین ربانی؛ رییس جمعیت اسلامی و گلبدین حکمتیار رهبری حزب اسلامی که از اعضای این شورای یاد شده بودند؛ نیز عضویت شان را رد کردند.
هرچند در نخست، هدف ایجاد شورای عالی مصالحه ملی، پیش‌برد روند صلح کشور عنوان شده بود؛ اما دیده می‌شود که تا کنون این شورا نتوانسته است تشکیلات داخلی خود را تکمیل کند.
صدیق منصور؛ آگاه سیاسی می‌گوید که شورای عالی مصالحه مرجع امیدبخش مردم افغانستان برای ختم جنگ در کشور بود؛ اما به دلیل بی‌کفایتی رهبران حکومتی، تشکیل این شورا به بن‌بست رفته است.
به گفته‌ی وی، تلاش این است تا از این شورا به عنوان یک شرکت سهامی استفاده شود.
اما نصرالله فلک؛ تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید که فراقانونی‌بودن تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، سبب عدم نهایی‌شدن تشکیلات این شورا شده‌است.
به گفته‌ی وی، گزینش‌های سلیقه‌ی در سطوح بلند نهادها، بخش عمده‌یی از بن‌بست‌ها است.
اما هنوزهم مسوولان شورای عالی مصالحه ملی می‌گویند که رای‌زنی‌ها و مشوره‌ها برای ایجاد تشکیلات این شورای با سیاسیون و رهبران کشور جریان دارد.
فریدون خزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، به کلید می‌گوید که رییس این شورا برای ایجاد فهرست رهبری شورا عالی مصالحه ملی، درحال مشورت و بحث‌ها با بزرگان سیاسی کشور است و برای آماده‌سازی یک لیست همه‌شمول و فراگیر کار می‌کند.
پس از جنجالی‌شدن، انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری مراسم جداگانه‌ی تحلیف از سوی غنی و عبدالله، با پادرمیانی رهبران سیاسی و شماری از کشورهای جهان، شورای عالی مصالحه ملی تشکیل و در رأس آن عبدالله عبدالله قرار گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA