ads

هیئت مذاکره کننده گروه طالبان معرفی شد

همزمان با نزدیک شدن مذاکرات بین‌الافغانی، گروه طالبان یک هیئت 21 نفری را برای این مذاکرات تعیین و ریاست آن‌را به مولوی عبدالحکیم، سپرده است.

نویسنده: خیرالبنات سادات
16 سنبله 1399
هیئت مذاکره کننده گروه طالبان معرفی شد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

پیش از این گروه طالبان شیر محمدعباس ستانکری را به عنوان رئیس هیئت مذاکراتی این گروه انتخاب کرده بود، اما اکنون وی به‌صفت معاون این هیئت تعیین شده‌است.
با این حال، آگاهان امور در مورد تغییرات در ترکیب هیئت مذاکراه‌کننده گروه طالبان، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
سید ناصر موسوی؛ کارشناس امور سیاسی، آوردن تغییرات در ترکیب این هیئت را زمینه‌سازی برای طولانی شدن مذاکرات بین‎الافغانی خوانده می‌گوید که این تصمیم، در مشوره با حکومت پاکستان گرفته شده و ممکن باعث پیچیده‌تر شدن پروسه صلح افغانستان شود.
اما لطیف آرش؛ تحلیلگر مسایل سیاسی، تغییرات در هیئت مذاکره کننده طالبان را نشان دهنده تعهد این گروه برای آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان عنوان می‌کند.
از سویی هم، وزارت دولت در امور صلح می گوید که تمامی اقدامات و آمادگی‌های حکومت افغانستان برای اشتراک در نخستین دور مذاکرات مستقیم با طالبان تکمیل شده است.
ناجیه انوری؛ سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، طالبان را مسوول تاخیر در آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌خواند.
انوری، از گروه طالبان می خواهد تا اقدامات لازم را برای آغاز این گفت‌وگوها انجام دهند.
با این همه، زلمی خلیلزاد؛ نماینده خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، در ادامه تلاش‌های این کشور برای آغاز هرچه‌زودتر مذاکرات مستقیم، میان حکومت افغانستان و طالبان، به دوحه سفر کرده است.
در یک اعلامیه وزارت امور خارجه امریکا آمده که افغان‌ها، برای کاهش پایدار خشونت‌ها و یافتن راه حل سیاسی که منجر به پایان جنگ شود، آماده‌اند.
این در حالیست که روند رهایی زندانیان دو طرف که از پیش شرط‌های اساسی برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بود، تکمیل شده، اما باوجود آن تاریخ دقیق آغاز این گفت‌و‌گوها، مشخص نشده است.
از سویی هم، سفر هیئت 21 نفری مذاکره کننده حکومت افغانستان که قرار بود پنجشنبه گذشته، انجام شود، به‌تعویق افتاده است.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA