ads

نگرانی فعالان مدنی هرات از رهایی 400زندانی طالب

شماری از فعالان مدنی، آگاهان سیاسی و باشنده‌های ولایت هرات از رای مثبت اعضای لوی جرگه مشورتی صلح مبنی بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان اظهار نگرانی می‌کنند، اما برخی از اعضای این جرگه رهایی این زندانیان را پیش‌رفتی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی می‌دانند.

سمیه ولی زاده
19 اسد 1399
نگرانی فعالان مدنی هرات از رهایی 400زندانی طالب
عکس از شبکه‌های اجتماعی

لوی جرگه مشورتی صلح جهت تعیین سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان که جرایم سنگینی را مرتکب شده‌اند، روز جمعه آغاز و روز یک شنبه با صدور یک قطع‌نامه ۲۵ماده‌یی پایان یافت.
در این قطع‌نامه گفته شده که برای رفع موانع فراراه مذاکرات صلح و قطع جنگ، چهارصد زندانی مورد نظر طالبان با ضمانت‌ ملی و بین‌المللی آزاد شوند.
جواد عمید؛ یکی از فعالان مدنی هرات به کلید گفت، با رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان این گروه برگ‌برنده را به‌دست خواهد آورد و در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هم برای تحقق خواسته‌های خویش بر حکومت افغانستان فشارهایی را اعمال خواهند کرد.
عمید به این باور است که تصامیم اخیر حکومت در زمینه‌ی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی منافع ملی افغانستان را تامین کرده نمی‌تواند.
عبدالقادر کامل یکی از آگاهان سیاسی در ولایت هرات گفت، لوی جرگه مشورتی صلح علاوه بر این‌که اقدام فراقانونی بوده است، بلکه تصمیم نهایی اعضای این جرگه، آینده‌ی سیاسی و امنیتی افغانستان را با تهدید مواجه کرده‌است.
آقای کامل بیان می‌دارد که رهایی ۴۰۰ زندانی طالب، می‌تواند اوضاع امنیتی کشور را وخیم‌تر کند.
در همین حال، شماری از باشنده‌های هرات از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان براساس فیصله نهایی لوی جرگه مشورتی اظهار نگرانی کرده و آن‌را جفای بزرگ نسبت به حقوق قربانیان جنگ می‌دانند.
آنان می‌گویند که لوی جرگه مشورتی صلح سمبولیک بوده و حکومت خواسته بار ملامت را از شانه‌های خود دور نماید.
با این‌حال، شماری از اعضای لوی جرگه مشورتی صلح‌، دادن رای مثبت برای رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را به سود دولت می‌پندارند.
ملالی علوی؛ نماینده مردم هرات در این جرگه به کلید گفت که این تصمیم به هدف شکستاندن بن‌بست‌ها بین طرفین جنگ گرفته شده تا این‌که سریع‌تر زمینه‌ی آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مساعد شود.
خانم علوی تاکید دارد که ۴۰۰ زندانی طالبان با ضمانت حکومت و سازمان‌های بین‌المللی رها می‌شوند که این می‌تواند نگرانی‌ها را از نزد مردم دور نماید.
از سویی هم، محمداشرف غنی؛ رییس جمهور کشور در ختم کار جرگه مشورتی صلح تعهد نمود که تمامی مواد قطع‌نامه این جرگه عملی می‌کند.
آقای غنی تاکید کرد که تامین صلح جرات می‌خواهد و اکنون گروه طالبان ثابت کند که از آتش‌بس سراسری در افغانستان ترسی ندارد.
گفتنی‌ست که در لوی جرگه مشورتی صلح، ۳۲۰۰ تن از سراسر افغانستان اشتراک نمودند.
آغاز مذاکرات بین‌الاافغانی در داخل کشور، حفظ نظام جمهوریت و مردم‌سالاری، تقویت مشارکت سیاسی زنان، رعایت حقوق اقلیت‌ها و حمایت‌ جامعه جهانی از دولت افغانستان از خواسته‌های برجسته اعضای این جرگه می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA