ads

آگاهان سیاسی و فعالان مدنی هرات از توافق سیاسی غنی و عبدالله استقبال می‌کنند

شماری از آگاهان سیاسی و فعالان مدنی هرات از امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان رییس‌جمهورغنی و داکتر عبدالله عبدالله استقبال می‌کنند، اما برخی از باشنده‌های این ولایت تشکیل حکومت فعلی را غیرمشروع و عمر آن را کوتاه پیش‌بینی می‌نمایند.

نویسنده: Atash
29 ثور 1399
آگاهان سیاسی و فعالان مدنی هرات از توافق سیاسی غنی و عبدالله استقبال می‌کنند

دو رقیب سیاسی و انتخاباتی، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از ماه‌ها اختلاف، سرانجام روز یک‌شنبه توافق‌نامه‌ی سیاسی را در ارگ امضا کردند.
عمده‌ترین موارد این توافق‌نامه، گرفتن مسوولیت ریاست شورای عالی مصالحه توسط عبدالله عبدالله، اعطای رتبه مارشالی به عبدالرشید دوستم و تقسیم پنجاه درصد قدرت می‌باشد.
احمدغنی خسروی؛ یکی از آگاهان سیاسی در هرات به کلید می‌گوید، برطرف‌شدن اختلافات سیاسی میان عبدالله و غنی با میانجگیری رهبران سیاسی داخلی یک گام مهم برای بهبود اوضاع کشور می‌باشد.
آقای خسروی توافقات سیاسی بین هردو رهبر را تاثیرگذار دانسته، تاکید دارد که غنی و عبدالله دو رقیب انتخاباتی به تنهایی قادر به حکومت‌داری نبوده‌اند.
در همین‌حال، شماری از فعالان مدنی غرب کشور می‌گویند که امضای توافق‌نامه سیاسی توسط رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله افغانستان را از پرتگاه سیاسی نجات داده‌است.
سیداشرف سادات؛ مسوول مجمع نهادهای مدنی حوزه غرب به کلید می‌گوید، اکنون نگرانی مردم افغانستان از سرنوشت مبهم سیاسی برطرف شده و امیدوار به آینده‌ی بهتر شده‌اند.
به گفته‌ی وی، برای بهبود اوضاع افغانستان، مبارزه با گسترش ویروس کرونا، فقرزدایی و پیش‌برد روند صلح با گروه طالبان، باید در اولویت برنامه‌های این رهبران قرار بگیرد.
این درحالی‌ست که برخی از باشنده‌های ولایت هرات، تشکیل حکومت فعلی را غیرمشروع و تحمیل‌شده می‌دانند.
آنان می‌گویند که عمر این حکومت به منظور آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی کمتر از دوسال خواهد بود و به همین دلیل توافقات سیاسی هم بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله نمی‌تواند نتایج موثر در پی داشته باشد.
گفتنی‌ست که امضای توافق‌نامه‌ی سیاسی میان اشرف غنی و‌ عبدالله پس از حدود سه ماه اختلاف صورت گرفته است؛ اختلافاتی ‌که منجر به برگزاری دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA