ads

معلمان دایکندی بر خلاف رشته شان تدریس می‎کنند

مسوولان ریاست معارف دایکندی می‎گویند که بیش از هشتاد درصد معلمان این ولایت بر خلاف رشته شان استخدام شده‎اند و برای شاگردان تدریس می‎کنند.

نویسنده: asir
6 جوزا 1397
معلمان دایکندی بر خلاف رشته شان تدریس می‎کنند

مسوولان ریاست معارف دایکندی می‎گویند که بیش از هشتاد درصد معلمان این ولایت بر خلاف رشته شان استخدام شده‎اند و برای شاگردان تدریس می‎کنند. رحمت‎الله سیرت، رییس معارف دایکندی، به کلید گفت که در این ولایت 166 هزار و 603 متعلم مصروف آموختن علم می‎باشند که 89 هزار و 679 تن آن‎ها را پسران و 76 هزار و 924 تن دیگر شان را دختران تشکیل می‎دهند. به گفته وی، استخدام معلمان بر خلاف رشته شان در مکتب‎های دایکندی، تأثیر منفی بالای کیفیت معارف این ولایت گذاشته است. سیرت اطمینان می‎دهد که تلاش می‎شود این مشکل به زودی از سوی مسوولان معارف این ولایت رفع شود.

در ولایت دایکندی، 186 باب مکتب فاقد ساختمان است. براساس معلومات رییس معارف دایکندی، 109 باب مکتب در این ولایت دارای ساختمان پخته و گلی است. او افزود که ساختمان 74 باب مکتب دیگر در دایکندی زیر کار قرار داد و در جریان امسال ساختمان 30 باب مکتب هم از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات و دولت هندوستان اعمار خواهد شد.

از سویی هم، وکلای شورای ولایتی دایکندی می‎گویند که علاقمندی باشندگان این ولایت به تعلیم و تربیه زیاد است؛ اما پایین بودن کیفیت درسی، نبود معلمان مسلکی، کمبود کتاب و صنف درسـی از مشـکـلاتــی اسـت کـه در بخـش معــارف دایکنـدی به مشــاهــده می‎رسد. هادی رحیم‎زاده، عضو شورای ولایتی دایکندی، به کلید گفت که مردم این ولایت انتظار دارند تا در آینده نزدیک این مشکلات در سکتور معارف در دایکندی برطرف شود.

حکومت سال جاری خورشیدی را سال معارف در کشور نام‎گذاری کرده است. محمداشرف غنی در جریان نواختن زنگ مکتب در شروع امسال اعلام کرد که حکومت در نظر دارد تا در دو سال آینده برای شش هزار باب مکتب، ساختمان جدید اعمار کند. به گفته او، برای اعمار ساختمان این مکتب‎ها، دوصد ملیون دالر اختصاص یافته است.

معلمان در مکتب‎های دایکندی در حالی بر خلاف رشته تحصیلی شان تدریس می‎کنند که سالانه صدها معلم مسلکی از نهادهای تحصیلات عالی و نیمه عالی کشور فارغ می‎شوند. آگاهان امور به این عقیده اند که معلمان مسلکی عمدتاً در مکتب‎های خصوصی با معاش و امتیازات بلند استخدام می‎شوند و از این رو چانس استفاده مکتب‎های دولتی از این معلمان بسیار اندک است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA