ads

جمعیت رو به رشد مجردان

در حالی که ازدواج، رکن اصلی تشکیل خانواده است، ولی شماری زیادی از جوانان واجد شرایط ازدواج در پروان، قادر به تشکیل خانواده نیستند. علت اصلی این مشکل اجتماعی، رسم و رواج‎های ناپسند، مصارف گزاف عروسی و طویانه سنگین دختران است. به همین دلیل، جمعیت جوانان مجرد در این ولایت در حال رشد است و شرایط برای ازدواج آن‎ها کماکان دشوار.

نویسنده: zekria
27 ثور 1396
جمعیت رو به رشد مجردان

در حالی که ازدواج، رکن اصلی تشکیل خانواده است، ولی شماری زیادی از جوانان واجد شرایط ازدواج در پروان، قادر به تشکیل خانواده نیستند. علت اصلی این مشکل اجتماعی، رسم و رواج‎های ناپسند، مصارف گزاف عروسی و طویانه سنگین دختران است. به همین دلیل، جمعیت جوانان مجرد در این ولایت در حال رشد است و شرایط برای ازدواج آن‎ها کماکان دشوار.
برای ازدواج در افغانستان دو محفل پرزرق و برق برگزار می‎شود؛ یکی محفل شیرینی‎خوری و دیگری محفل عروسی. در پروان اما مصارف این دو محفل بسیار بلند است. شماری از باشندگان این ولایت می‎گویند به دلیل مصارف بلند محافل شیرینی‎خوری و عروسی، جوانان بسیاری مجرد مانده‎اند. به گفته آن‎ها، حتا شماری از جوانانی که محفل شیرینی‎خوری شان را پشت سر هم گذاشته‎اند، اکنون توش و توان برپایی محفل عروسی را در خود نمی‎بینند. این باشندگان پروان می‎گویند که آن‎ها بعضاً شاهد برهم خوردن ازدواج شماری از جوانان به خاطر ناتوانی پسر در تأمین مصارف عروسی نیز بوده‎اند.
توریالی الکوزی، یکی از شهروندان پروان، به کلید گفت: “مدت یک سال است که نامزد هستم، اما تاکنون نتوانسته‎ام عروسی کنم و زنم را به خانه بیاورم. دلیل عمده آن رسم و رواج‎های ناپسند است؛ چون کسی که عروسی می‎کند باید پول بسیار زیاد داشته باشد.”
جوانان در حالی از مصارف گزاف عروسی شکایت دارند که زمینههای شغلی و فرصتهای کاری در کشور بسیار محدود است و مهاجرت به کشورهای دیگر نیز روز به روز دشوارتر می‎شود. از این رو، شماری از جوانان تلاش میکنند از هر طریقی که شده مصارف طویانه و مراسم عروسی شان را فراهم کنند، که پیامد این تلاشها، فرار جوانان از کشور و افزایش جرایم جنایی است. بارها دیده شده که بعضی از جوانان به خاطر تأمین هزینه ازدواج شان یا راه مهاجرت را در پیش گرفته و یا هم به سرقت اموال و اختطاف دیگران روی آورده‎اند. در حالت حادتر آن، بعضی از جوانان به گروه‎های مخالف مسلح دولت پیوسته و یا به اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر مشغول شده‎اند.
مقام‎های محلی در ولایت پروان با تأیید این مشکلات میگویند که دولت به خاطر محدود کردن مصارف بیجا در مراسم عروسی و ازدواج جوانان، یک مقرره را ایجاد کرده است که با تأسف کسی به فکر عملی کردن آن نیست. وحیده شهکار، سرپرست دفتر مطبوعاتی والی پروان، میگوید: “یک مقرره در مورد مصارف عروسی در پارلمان ساخته شده بود و در آن آمده که باید بیش از 500 نفر در مراسم عروسی اشتراک نکنند، اما این مقرره تنها روی کاغذ باقی مانده و در عمل هیچ عملی نمیشود و ما میبینیم که بیش از هزار نفر هم در عروسی‎ها اشتراک میکنند. این وضعیت برای هموطنان ما عواقب بسیار خطرناکی در پی دارد.”
از سوی دیگر، مسوولان ریاست امور زنان ولایت پروان، مصارف گزاف در مراسم عروسی را یک مشکل بزرگ فراروی خانوادهها دانسته و میگویند که این گونه مصارف در برخی موارد منجر به فرار جوانان از کشور، خشونتهای خانوادگی و حتا قتل جوانان شده است. مقامهای این ریاست میگویند که گرفتن پول به عنوان طویانه و مصارف گزاف در عروسی یک نوع خشونت علیه دختران است و همین مسأله سبب شده است تا شمار زیادی از دختران و پسران ازدواج نکنند. نادره گیاه، رییس امور زنان پروان، به کلید گفت: “یکی از مشکلاتی که باعث فقر اقتصادی خانوادهها می‎شود، همین رسم ورواجهای ناپسند است که در کنار فقر خشونت علیه زنان را نیز در پی دارد.”
وقتی نظر عالمان دین در این رابطه جستجو شود دیده میشود که آن‎ها نیز از مصارف گزاف عروسی و رسم ورواجهای ناپسند انتقاد دارند. شاه آقاحنفی، رییس شورای علمای پروان، در این مورد میگوید: “مراسم عروسی و یا شرینی‎خوری که به صورت مجلــل بــرپـا شــود، اصـراف تلقی میشود و اسلام اصـــراف را منــع کــرده است. این مصارف تأثیرات بدی بر دختران و پسران میگذارد و آینده آن‎ها را با خطر مواجه میکند.” به گفته عالمان دین، ازدواج اساس تشکیل یک خانواده میباشد و در صورتی که مصارف عروسی بالا باشد، جوانان نمیتوانند در وقت مناسب اقدام به تشکیل خانواده کنند. از دید آن‎ها، در صورتی که جوانان نتوانند از راه مشروع و قانونی با یکدیگر ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند، سلامت اخلاقی جامعه آسیب‎پذیر خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA