ads

هراس از پارك رفتن در كابل!

شماری از باشندگان شهر کابل از نبود پارک‌های تفریحی برای فاميل‌ها در شهر شکایت شكايت داشته و از رفتن به پارك مي‌هراسند.  در آستانه آمد آمد بهار، شماری از خانواده‌ها در شهر کابل از حکومت مي‌خواهند تا در قسمت ایجاد پارک‌های تفریحی فاميلی توجه نماید.  

نویسنده: The Killid Group
5 حمل 1392
هراس از پارك رفتن در كابل!

شماری از باشندگان شهر کابل از نبود پارک‌های تفریحی برای فاميل‌ها در شهر شکایت شكايت داشته و از رفتن به پارك مي‌هراسند.

در آستانه آمد آمد بهار، شماری از خانواده‌ها در شهر کابل از حکومت مي‌خواهند تا در قسمت ایجاد پارک‌های تفریحی فاميلی توجه نماید.

برای این که بدانيم مردم شهر کابل در روز‌های رخصتی به کجا مي‌‌روند و چه مي‌‌کنند به شهر رفتم و با شماری از خانواده‌ها صحبت کردم.

آنان از نبود پارک‌های تفریحی شکایت کرده، گفتند، چند پارک محدود در کشور موجود است كه بسیاری از جوانان بیکار و معتاد در آن محل جا گرفته اند.

دو تن از افغان‌هایي که در خارج از افغانستان نیز زندگی کرده اند، زندگی اینجا و آنجا را چنین مقایسه مي‌کنند: “ما به کشور‌های زیادی سفر کردیم، بسیار پارک‌های خوبی دارند، یعنی از پارک‌ها سوءاستفاده نمي‌‌کنند.”

آنان مي‌افزايند: “اگر چی روز‌های جمعه روز‌های رخصتی است اما جای تفریح در شهر کابل وجود ندارد، فاميل تقاضا مي‌‌کنند اما جای مناسب برای خانواده‌ها نیست، در کشور‌های دیگر فاميل‌ها در یک فضای آزاد و مناسب هر کس در جای مشخص به تفریح مي‌روند.”

در این حال با شماری از خانواده‌های مقابل شدم که جهت تفریح به پارک رفته اند اما آنان خاطرات خوش از پارک رفتن و پارک نشینی نداشتند.

آنان مي‌گویند در بسیاری از پاک‌های تفریحی بچه‌های ولگرد و افراد معتاد مي‌آیند و به آزار و اذیت خانم‌ها مي‌پردازند: “در پارک‌های تفریحی ما زیادتر کسانی هستند که از مواد مخدر استفاده مي‌کنند، مشروب خوردن و بی‌نظافتی بسیار زیاد است.”

یکی از باشندگان کابل می افزاید: “من مي‌بینم اکثر جوانانی که بیکار هستند در پارک‌ها مي‌روند و مزاحمت مي‌کنند، این هم از سبب کمبود پارک مي‌باشد، یک شام عده‌یی از جوانانی که قلیون مي‌کشیدند و به دختران اذیت مي‌کردند زمانی‌که دختران خواستند مسوولان امنیتی را در جریان بگذارند، با تاسف این مسوولین هم با بچه‌ها یکجا قلیون مي‌کشیدند.”

شکایت‌ها از کمبود محلات تفریحی در کابل در حالی به گوش مي‌رسد که گفته مي‌شود، پارک‌های تفریحی در سایر ممالک بهترین مکان برای تفریح خانواده‌ها در روز‌های رخصتی محسوب مي‌شوند.

شاروالی کابل نیز با تایید این مشکل مي‌گوید: “شماری از مردم با فرهنگ استفاده از پارک آشنایی ندارند.”

به گفته مسوولان شاروالی کابل، مردم حق دارند که از پارک و سایر اماکن تفریحی فقط به برای سرگرمي‌‌های سالم استفاده کنند.

محمد یونس نواندیش شاروال کابل گفت: “در چند سال گذشته حدود 20پارک تفریحی در نقاط مختلف شهر کابل ساخته شده است.”

به گفته آقای نو اندیش، شاروالی کابل در نظر دارد تا اماکن تفریحی بیشتر را جهت استفاده فاميل‌ها در شهر کابل ایجاد کند.

” ما 21 پارک جدید را ساخته ایم، پارک بگرامي‌، تپهء بی‌بی مهرو، باغ بابر که کار بازسازی اش تکميل شده، ما در هر پارکی که ساخته ایم کوشش کردیم تا ميدان‌های سپورتی، تشناب‌های زنانه، مردانه، کانتین، دفتر برای مراقبت پارک‌ها داشته باشند، در سال نو ما 20 پارک را طرح و دیزاین کردیم که کار ساختمانش نیز عنقریب آغاز مي‌شود.”

در کنار آزار و اذیت بچه‌ها، مشکلات امنیتی معضل دیگری است که مانع رفتن خانواده‌ها به پارک‌های تفریحی مي‌شود.

شماری از مردم مي‌گویند از حملات انتحاری و تهاجم گرو‌های مخالفان مسلح به محلات تفریحی در هراس اند و به همين دلیل کمتر به پارک مي‌روند.

سال گذشته افراد مسلح به یک هوتل در منطقه تفریگاه قرغه حمله نمودند و در آنجا چندین فرد ملکی که به هدف تفریح آمده بودند، به قتل رسیدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA