ads

افغان های مجرد و اخراج اجباری

مديربخش  مهاجران خارجي وزارت داخله ايران اعلام نموده كه از زمان آغاز اجراي طرح اخراج اتباع خارجي آن كشور تا كنون، بيش از 200 هزار نفر از اتباع افغانستان كه مجرد بوده اند ايران  را ترك كرده اند.

نویسنده: The Killid Group
10 جوزا 1391
افغان های مجرد و اخراج اجباری

مديربخش  مهاجران خارجي وزارت داخله ايران اعلام نموده كه از زمان آغاز اجراي طرح اخراج اتباع خارجي آن كشور تا كنون، بيش از 200 هزار نفر از اتباع افغانستان كه مجرد بوده اند ايران  را ترك كرده اند.

محمد تهوري ، گفته است كه آن دسته از اتباع افغانستان كه مجرد هستند فرصت دارند تا پايان ماه جوزاي سال جاري وضعيت خودرا مشخص كنند و پس از اين تاريخ ؛ دارندگان برگه هاي تعيين تكليف ؛ بايد ايران را ترك نمايند.

در همين حال مسولان رياست عودت مهاجران در ولايت هرات ميگويند: هم اكنون روزانه بصورت اوسط به تعداد يك هزار تن از مهاجرين كشوردر ايران  وارد اين ولايت مي شوند.

حميد الله خطيبي رئيس عودت مهاجرين  علاوه مي دارد: اخراج مهاجران افغان از سوي كشور ايران به سه كتگوري انجام مي شود  كه بيشترين آنها را كساني تشكيل ميدهد كه بصورت اجباري با سند و يا بدون سند  دستگير شده و رد مرز مي شوند.

برخي از مهاجران رد مرز شده توسط كشور ايران مي گويند: نه اينكه با آنان برخورد درستي صورت نگرفته بلكه بيش از دو روز را در اوردگاه سپري نموده اند.

يكي از اين مهاجران بنام ذبيح الله كه 15 سال سن داشته و باشنده ولايت سرپل كشور است مي گويد: او با چند تن از هم سن سالانش از ولايت كرمان ايران دستگير شده و بعد از سپري نمودن  بيش از 10   روز در اردگاه سفيد سنگ به مرز اسلام قلعه هرات رد مرز شده اند.

نه تنها روند اخراج مهاجران افغان از كشور ايران ادامه دارد بلكه دولت پاکستان اعلان کرده است که تا حدود يك ماه ديگر  تمامی مهاجرین افغان را اعم از کسانی که مجوز اقامت در این کشور را دارند و هم کسانی را که بدون سند اقامت،  در این کشور زندگی می کنند از خاک پاکستان اخراج می کند.

به همين منظور جماهیر انوری وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان كشور به پاكستان سفر نموده تا در دیدار با مقام های پاکستان،  در مورد حضور مهاجرین غیر قانونی افغان در خیبر پشتونخواه گفتگو نمايد.

محمد رفيق شهير رئيس شوراي متخصصان هرات؛  تشديد روند اخراج مهاجران را از كشور ايران و پاكستان عدم موافقت اين دو كشور همسايه برامضاي  پيمان استراتيژيك ميان افغانستان و امريكا ميداند.

از طرفي هم تور محمد ظريفي عضو شوراي ولايتي هرات با آنكه از شدت اخراج مهاجران اظهار نگراني مي نمايد ولي   بر خروج تدريجي  مهاجران افغان از كشورهاي ايران و پاكستان  طبق كنواسيون 1951 سازمان ملل محتد تاكيد دارد.

گفتني است كشور ايران داراي دو مرز مشترك با افغانستان بوده كه يكي آن   بندر اسلام قلعه مربوط به ولايت هرات و ديگري مرز مشترك آن كشور با ولايت نيمروز مي باشد كه تعداد 200 هزار تن از اتباع كشور از  طريق اين دو بندر رد مرز شده اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA