ads

آب خیزی‌های اخیر هم آفت و هم نعمت

آمار تلفات ناشی از بارندگی‌های چند روز اخیر و جاری شدن سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف افغانستان به 7 کشته و 3 زخمی رسیده است. جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث با کلید می‌گوید که سیلاب‌های اخیر بیشتر مردم را در ولایت‌های کندهار، ننگرهار، نورستان، غور، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان متضرر کرده است. در همین حال شماری از آسیب دید‌گان این سیلاب‌ها خواهان همکاری بوده و می‌گویند که در حال حاضر در وضعیت بدی بسر می‌برند.

هاجر جعفری
9 ثور 1403
آب خیزی‌های اخیر هم آفت و هم نعمت

سرازیر شدن سیلاب‌های ناشی از باران‌های‌ اخیر در برخی از ولایات افغانستان، باعث کشته شدن  هفت تن و تخریب بیش از 100 خانه گردیده است.

مسئولین در وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گویند که سیلاب‌های اخیر بیشتر در ولایت‌های کندهار، ننگرهار، نورستان، غور، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان تلفات جانی و مالی را بجا گذاشته است.

ملاجانان سایق، سخنگوی این وزارت می‌گوید:”سیلاب‌های اخیر در ولایات مختلف از ششم ثور تاکنون، باعث جان باختن هفت نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر شده است. 140 خانه و 20 جریب زمین‌ زراعتی بکلی و یاقسمی ویران و 20 کیلومتر سرک نیز در سراسر کشور تخریب شده است.”

سایق می‌افزاید که این وزارت تیم‌های سیار را در ساحات آسیب دیده به کار گماشته‌ تا به اوضاع متضررین رسیدگی صورت گیرد.

شماری از آسیب دید‌گان این سیلاب‌ها نیز خواهان همکاری از سوی مسئولان و نهادهای خیریه می‌باشند. آنان می‌گویند که اگر حکومت به موقع به وضعیت آنان رسیدگی نکند، آنان بیشتر خساره‌مند خواهند شد.

لعل‌الدین، باشنده شهر جلال آباد می‌گوید:”ما از حکومت می‌خواهیم که به آسیب دید‌‎گان همکاری کند. مسئولان بیایند از نزدیک خانه‌های تخریب شده را ببینند و به مشکلات آنان رسیدگی کنند، چون اقتصاد مردم بسیار ضعیف است.”

در عین حال شکرالله، از ولایت ارزگان می‌گوید که درین ولایت زمین‌های زراعتی تخریب و مواشی مردم تلف شده‌اند.

“سیلاب‌ها خسارات زیادی به قریه‌ها وارد کرده، سرک‌ها، خانه‌ها و زمین‌های زراعتی همه تخریب شده است. اگر حکومت با ما همکاری نکند، ما با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم.”

این در حالی است که وزارت انرژی و آب از بارندگی‌های بیشتر را از تاریخ  8 الی 10  ثور و سرازیر شدن سیلاب و ازدیاد سطح آب دریاها در حوزه‌های دریایی پنج آمو، شمال، هریرود، هلمند و کابل پیش‌بینی کرده است.

این وزارت از عموم اهالی مناطق  نزدیک به حوزه‌های متذکره می‌خواهد که هنگام جاری شدن سیلاب یا آبخیزی، از نزدیک شدن به کنار دریاها خودداری نمایند تا از تلفات انسانی جلوگیری صورت گیرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA