ads

خوشبینی‌ها به ازسرگیری پروژه‌های انکشافی در افغانستان

به دنبال اعلام آمادگی کانادا برای از سرگیری کمک‌های انکشافی‌اش به افغانستان، مسئولان در وزارت اقتصاد و برخی از آگاهان اقتصادی از این تصمیم کانادا استقبال می‌کنند. آنان می‌گویند که آغاز دوباره کمک‌های انکشافی کانادا و سایر کشورها، باعث کاهش فقر و ایجاد فرصت‌های کاری بیشتر برای مردم افغانستان خواهد شد.

کلید
9 ثور 1403
خوشبینی‌ها به ازسرگیری پروژه‌های انکشافی در افغانستان

مسئولان در وزارت اقتصاد می‌گویند که با گذشت هروز تمایل و علاقمندی کشورهای جهان در بخش کمک به افغان‌ها بیشتر می‌شود. چنانچه به تازگی کانادا اعلام کرده است که کمک‌هایش به هدف انکشاف افغانستان را در سال جاری از سر خواهد گرفت.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد، ضمن استقبال از این موضوع، می‌گوید که کانادا در گذشته نیز یکی از بزرگترین تمویل کنند‌گان مالی پروژه‌های انکشافی در افغانستان محسوب می‌شد.

” اتحادیه اروپا و نهادهای سازمان ملل متحد اکنون تصمیم گرفته‌اند که درکنار کمک‌های بشری به افغان‌ها، درتطبیق پروژه‌های انکشافی نیز افغانستان را کمک کنند. خوشبختانه کانادا نیز از از سرگیری فعالیت‌های انکشافی خود در افغانستان خبر داده است.”

وی می‌افزاید که با تطبیق پروژه‌های انکشافی در افغانستان، فرصت‌های کاری برای افغان‌ها بیشتر فراهم خواهد شد.

ازسویی هم برخی از مبصرین اقتصادی می‌گویند منحصر بودن کمک‌های جامعه جهانی به بخش بشری در کوتاه مدت مؤثریت داشته، اما در درازمدت برای کاهش فقر و بیکاری، نیاز به تطبیق پروژه‌های انکشافی است.

نصیر رنجبر، یکتن از این مبصرین می‌گوید:”کمک‌های انکشافی به افغانستان باعث خواهد شد تا ما از نظر اقتصادی به‌سوی خودکفایی برویم و دیگر به کمک‌های بیرونی نیاز پیدا نکنیم.”

عبدالجبار صافی، یکتن دیگراز مبصرین اقتصادی می‌گوید که تلاش‌های امارت اسلامی با طرح‌های خوب اقتصادی‌اش، باعث شده تا کشورهایی چون کانادا علاقمندی ازسرگیری کمک‌هایش در بخش انکشاف افغانستان شوند.

” هر کشوری که افغانستان را در تحقق پروژه‌های انکشافی کمک کند، ما از نظر اقتصادی شاهد تغییرات مثبتی خواهیم بود.”

 کانادا در حالی از ازسرگیری کمک‌هایش در بخش انکشاف افغانستان خبر می‌دهد که به گفتۀ مسئولان وزارت اقتصاد، از سال 1400 خورشیدی به اینسو، نزدیک به  570 پروژه بزرگ و کوچک که توسط کشورهای مختلف بشمول کانادا تمویل می‌شدند، به حالت تعلیق در آمده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA