ads

رسيدگي به شكايات؛ نشانۀ پيشرفت دموكراسي

انتخابات پارلماني در 27 سنبله در هجوم تهديدهاي امنيتي از جانب مخالفان مسلح با شركت بيش از 40 درصد مردم برگزار شد. رويدادهاي خشونت بار در اين روز به 449 مورد رسيد كه دست كم يازده نفر ملكي نيز جزء قربانيان آن بودند. حضور شجاعانهء مردم افغانستان به پاي صندوق هاي رأي از جانب مقامات […]

نویسنده: The Killid Group
3 میزان 1389
رسيدگي به شكايات؛ نشانۀ پيشرفت دموكراسي

انتخابات پارلماني در 27 سنبله در هجوم تهديدهاي امنيتي از جانب مخالفان مسلح با شركت بيش از 40 درصد مردم برگزار شد. رويدادهاي خشونت بار در اين روز به 449 مورد رسيد كه دست كم يازده نفر ملكي نيز جزء قربانيان آن بودند.

حضور شجاعانهء مردم افغانستان به پاي صندوق هاي رأي از جانب مقامات متعدد در سراسر دنيا مورد ستايش قرار گرفت. تلاش هاي چشمگير نيروهاي امنيتي نيز نتوانست مانع از حملات تخريب گرانه گردد.

در نتيجه 305 مورد حمله صورت گرفت؛ اما كشف 14 حلقه ماين با وجود 6 فير راكت در پايتخت كشور، هيچكدام مانع از حضور آندسته از افرادي نگرديد كه قصد اعمال حق رأي خويش را با انگيزهء تعيين سرنوشت شان نموده بودند.

هرچند وجود اين تهديدها باعث شد تا صندوق هاي رسيده به بعضي از ولسوالي هاي نا امن خالي بماند و از جمله در ولسوالي هاي قره باغ، اندر، گيرو و مقر در ولايت غزني با تعداد اندكي از آراء باز گردانده شوند، ولي در مجموع تلاش نيروهاي امنيتي در اين روز قابل تقدير بود.

بدون شك آنگونه كه مقامات كميسيون مستقل انتخابات نيز اذعان نمودند، انتخابات ولسي جرگه در 27 سنبله خالي از نقايص نبود؛ بلكه موجوديت تخطي و تقلب در پروسه رأي دهي بصورت گسترده ديده شد.

شركت افراد زيرسن، دخالت ناظران انتخاباتي، دستبرد نامزدان زورمند، استفاده از كارت هاي جعلي و رأي دادن دوباره به علت پاك شدن رنگ از جمله مواردي بودند كه شفافيت انتخابات را زير سوال برد.

شكايت از نرسيدن اوراق رأي دهي به شماري از سايت ها و كمبود اوراق در تعداد ديگري نيز يكي از خلل هاي جدي در روند برگزاري انتخابات ولسي جرگه به شمار آمد.

با تمام نقايص موجود در پروسه رأي دهي در انتخابات ولسي جرگه، نفس علاقمندي مردم به اين پروسه دموكراتيك قابل ستايش بوده و در روند پيشرفت دموكراسي در كشور فاكتور اميدوار كننده به شمار مي آيد.

وجود نارسايي هايي را كه از جانب رأي دهندگان مبني بر عدم آشنايي دقيق به نحوه رأي دادن، گزينش نمايندگان با معيارهاي قومي، تباري، حزبي و … نشانهء بر جوان بودن نهال دموكراسي در كشور مي باشد.

با اين حال، يك نكته در پروسه انتخابات قابل تأمل مي باشد كه اين نكته تا حدودي خارج از دايره ي رسالت ملي مردم خوب و صادق افغانستان مي باشد. اين نكته همانا موجوديت بازي هاي بي رحمانه با نتيجهء عزم و آراء مردمي مي باشد.

در جريان روز رأي دهي و روزهاي قبل و بعد از آن بوضوح مشاهده شد كه نامزدان زورمند با تهديد، تطميع و به كار بستن دسيسه هاي مختلف سعي نمودند تا در تصميم گيري رأي دهندگان دخالت نموده و بر روند شفاف و آزاد رأي دهي تأثير گزاري خويش را به اثبات برسانند.

ايجاد اخلال در عزم آزادانهء  مردم از جانب زورمداران به معناي اين است كه ضرر اين افراد به روند دموكراسي در كشور كمتر از كساني نيست كه امنيت انتخابات را مورد تهديد قرار داده و مانع از برگزاري آن در بيشتري از نقاط كشورشدند.

چرا كه آنان امنيت را در انتخابات به مشكل مواجه نموده و اين دسته از افراد نيز شفافيت انتخابات را به مشكل مي كشيدند. وجود هركدام از اين افراد در روند پروسه هاي دموكراتيك آسيب زا بوده و مانع از گسترش و پيشرفت جامعهء افغانستان در مسير ترقي و مدرنيزم خواهد شد.

بنابراين؛ چشم پوشي از خطاهاي انجام شده از جانب كميسيون سمع شكايات، سنگ نهايي خواهد بود كه به ترازوي انتخابات پارلماني گذاشته شده و نتيجهء اين پروسه را مشخص خواهد ساخت كه وزن عدالت در آن بيشتر است يا بي عدالتي. به اين معنا كه اگر روند بازرسي از خطاهاي انجام شده در جريان رأي دهي و قبل و بعد از آن، عادلانه و بدون در نظرداشت موقعيت و قدرت اشخاص انجام پذيرد، مي توان گفت كه انتخابات پارلماني در كشور عليرغم تمام نقايص آن يك گام به پيش خواهد بود.

اما اگر نتيجهء نهايي انتخابات در فرايند بررسي شكايات رسيده به گونهء جلوه كند كه از آن بوي بي انصافي احساس گردد، بدون شك مي توان گفت كه كوتاه كردن دست هاي خيانت از حيطهء سرنوشت مردم به زودي ميسر نبوده و به آساني امكان پذير نخواهد بود.

لذا مي توان گفت كه اكنون كميسيون سمع شكايات و كميسيون مستقل انتخابات در يك آزمون بزرگي قرار گرفته و نتيجهء اين امتحان در 17 ميزان و دهم عقرب مشخص خواهد شد. تاريخ اعلام نتايج ابتدايي و نهايي انتخابات پارلماني گوياي اين واقعيت است كه نهادهاي برگزار كنندهء انتخابات تا چه اندازه از قوت و قدرت لازم براي برگزاري يك پروسهء شفاف، آزاد و عادلانه برخوردار مي باشد كه با معيارهاي دموكراسي برگزار شده و با نقش تعيين كنندهء مردمي رقم مي خورد.

به اين ترتيب؛ قضاوت نهايي از موفقيت پروسهء انتخابات در تعامل كميسيون سمع شكايات به تخطي هاي انجام شده مي باشد.

اگر اين كميسيون بتواند عادلانه به شكايات رسيدگي نمايد، بدون شك اين گام دموكراتيك را رنگ روشن تري خواهد بخشيد، در غير اين صورت، مي توان گفت كه هرگونه كوتاهي در اين مسئله خيانت به عزم راسخ و راستين ملت بزرگ افغانستان خواهد بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA