ads

بازی گرگ و میش، سناریوی تجزیه افغانستان

چندی قبل مطبوعات پاکستان خبر فرستادن پیامی از سوی امریکایی ها به  ملا عمر رهبر طالبان را گزارش دادند که در برخی از رسانه های افغانستان نیز انعکاس داشت.    

نویسنده: The Killid Group
23 سنبله 1389
بازی گرگ و میش، سناریوی تجزیه افغانستان

 

چندی قبل مطبوعات پاکستان خبر فرستادن پیامی از سوی امریکایی ها به  ملا عمر رهبر طالبان را گزارش دادند که در برخی از رسانه های افغانستان نیز انعکاس داشت.

اینک بار دیگر نشریۀ ویسا خبر می دهد که گزارشات رسیده به این نشریه حاکی از آن است که یک هفته قبل از ماه مبارک رمضان ملا عبدالسلام ضعیف، اکبر آغا و ملا متوکل از کابل به قندهار برده شده و به کمک حشمت کرزی که مالک یک کمپنی امنیتی خصوصی است و با سنگریار یکی از قومندانان سابق طالبان که فعلاً در قندهار زندگی می کنند، با این پیام به سپین بولدک رفتند و آن را به نمایندگان ملا عمر تحویل دادند و بعد ملا عمر پیشنهادات  امریکا درین پیام را  که شامل تحویلی سه ولایت جنوب به طالبان در بدل پیوستن به صلح و یا تحویل کل قدرت افغانستان به طالبان با این شرط که طالبان سه پایگاه در کابل ، قندهار و نیمروز به امریکا بدهد، می شد را رد کرده و این نشان می دهد که مصالحه با طالبان به گونه ای دیگری از سوی امریکایی ها  در جریان است و یکی از شرایط آن تجزیۀ  افغانستان به شمال و جنوب می باشد.

درین میان چندی قبل رابرت بلک ویل سفیر سابق امریکا در هندوستان طی مقالۀ پیشنهاد کرده بود که امریکا باید مناطق پشتون نشین جنوب را به طالبان تحویل دهد و نیرو های امریکایی در شمال افغانستان جابجا شوند تا تلفات  نیرو های آن  در جنگ کنونی کاهش یابد و بعد گالبرایت معاون  پیشین نماینده سرمنشی ملل متحد در کابل نیز این طرح را با توضیح بیشتر مورد ارزیابی قرار داده و از دولت امریکا خواهان چنین تجزیۀ  شده بود.

اینک انستیتوت مطالعات ستراتیژیک در لندن نیز پیشنهاد کرده  که جنوب افغانستان به طالبان سپرده شود و بخشی از سربازان غربی فقط در شمال افغانستان مستقر گردند. به گفته ای این انستیتوت «طرح کنونی برای اعمار و تقویۀ افغانستان کار آیی ندارد و بهتر است تا از کمک های دپلوماتیک غرب در جای دیگر استفاده شود».

اما بعد از آنکه نوشتۀ بلک ویل در رسانه های افغانستان با واکنش شدید افغانها رو به رو شد، ایکانبری سفیر امریکا در کابل، طرح بلک ویل را مسخره خواند و ابراز داشت که ایالات متحده در مورد تجزیۀ افغانستان هیچ برنامۀ ندارد و اینک دومنیک میدلی سخنگوی دفتر نمایندۀ ملکی ناتو برای افغانستان می گوید که نیرو های حافظ صلح فرماندهی ناتو ، یکجا با نیرو های ملی افغانستان کار می کنند تا افغانها و افغانستان را نجات دهند.

به گفتۀ وی ، افغانستان یک کشور واحد است،  حکومت منتخب به رضایت مردم در اینجا ایجاد شده و هیچگونه پلانی برای تجزیۀ آن وجود ندارد.

درمیان این همه مقالات و اظهار نظر ها پیام اخیر امریکا به ملا عمر که یکی از شروط مصالحه  تحویلی جنوب افغانستان به طالبان عنوان شده به نحوی صحه گذاری بر پیشنهاد بلک ویل است و اینکه این بار از سوی ملا عمر رد شده و در آینده چه خواهد شد، حرف جدایی است، اما آنچه مسلم است اینکه امریکا در تجزیۀ افغانستان به شمال و جنوب در صورتی منافع آن ایجاب کند، درنگ نخواهد کرد و این پیام برای ملا عمر به تمام افغانها نیز پیام جدی تری دارد و آن اینکه طرح تجزیۀ کشور ما می تواند هر زمانی در دستور روز قرار گیرد و به معامله گذاشته شود.

امریکایی ها با حضور در پایگاه های شان در کابل ، قندهار و نیمروز به خواستی می رسند که بعضی از تحلیل گران سیاسی مقصد از آمدن امریکا به افغانستان را از همان روز اول چنین تعبیر می کردند و لذا با چنین تبانی در صورتی طالبان حاضر شوند  به خواست روز اول شان دست می یابند.

اما اینکه یکباره نیرو های طالب و القاعده به شمال افغانستان سرازیر شدند و حتی دران زمان آوازه های بود که هلیکوپتر های نا شناخته ای آنان را به شمال پیاده می کنند و اکنون جنگجویان القاعده ، مخصوصاً افراد مسلح حزب تحریرازبکستان که یکی از شاخه های مقتدر القاعده است در کندز جابجا شده، کمتر گمان می رود که امریکایی ها فقط به فکر جابجایی در شمال باشند و جنوب را به لقایش ببخشند.  پیشنهاد اخیرامریکا به ملا عمر نیز نشان می دهد که امریکایی ها در آخرین تحلیل با داشتن سه پایگاه مقتدر در افغانستان بسنده کرده که اگر این سه پایگاه در مرکز و جنوب باشند.

با تمام این تبلیغات و اظهارات ضد و نقیض در مورد تجزیۀ افغانستان، مردم افغانستان باید درین مورد هوشیار باشند و این مقالات و پیشنهاد ها را به عنوان زنگ خطری بدانند که ممکن روزی به واقعیت تبدیل گردند، زیرا تا بادی نباشد، بیدی نلرزد.

مخصوصاً که این نوشته ها و پیشنهاد ها به وسیلۀ افراد بیطرف نه که به وسیلۀ کسانی صورت می گیرد که خود از مجریان سیاست خارجی ایالات متحدۀ امریکا درین منطقه  بوده و علاوه به اینکه بر خم و پیچ سیاست های آن کشور درین منطقه  آگاهی کامل دارند، مشوره  های شان نمی تواند برای وزارت خارجه، وزارت دفاع ، سازمان سیا و در نهایت برای قصر سفید جدی نباشد و اینان مطمئناً با شنیدن زیگنال های خاصی به  چنین نوشته ها و ابراز نظر هایی دست میزنند و آرام آرام این طرح را در ذهنیت و افکار جهانی القا می نمایند تا در روز موعود چنان عمل گردد.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA